2011
Czerwona gąsienica, czyli Elf dla warszawskiej SKM
Veni, vidi, vici! Podczas obchodów 160. rocznicy dotarcia kolei do Bydgoszczy, jedną z atrakcji był pokaz elektrycznego zespołu trakcyjnego typu 27WE, przedstawiciela rodziny pojazdów ELF (ang. Electric Low Floor).
Dygresja: producenci taboru kolejowego (jak widać) lubią bardzo nazywać swoje pojazdu akronimami. Dla przykładu podam Stadlera: dobrze znane ezety FLIRT (niem. Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug) i nowa konstrukcja dwupokładowego ezeta: KISS (niem. Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug). Boję się, co będzie następne…
Elf przeznaczony dla warszawskiej SKM odbiega budową od większości obecnie zamawianych ezetów. Nie jest 4-członowy, lecz 6-członowy, co daje mu całkowitą długość 107,85 m. Ponadto ma napęd rozproszony: napędne nie są tylko skrajne wózki, lecz co drugi (4 wózki z 7, co daje 57% osi napędnych). Dzięki takiemu posunięciu, pociąg ma zapewnioną lepszą przyczepność podczas rozruchu, która pomoże uzyskać wyższe przyspieszenie (jakże ważne podczas jazdy aglomeracyjnej).
Coś nieco o danych technicznych. Nie jestem pewien mocy, ponieważ słyszałem, że moc silników początkowo miała wynosić 320 kW, Wikipedia twierdzi, że po 420 kW, natomiast Rynek Kolejowy uważa, że moc całkowita to 3,25 MW, ergo ~400 kW na silnik. Myślę, że tym razem wiki się nie myli…
Typ | 27WE |
Producent | Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA |
Układ osi | Bo'2'Bo'2'Bo'2'Bo' |
Średnica kół | 840 mm |
Liczba miejsc siedzących | 274 (w tym 80 składanych) |
Liczba miejsc ogólem | 901 |
Masa służbowa | 190,5 Mg |
Długość całkowita | 107 850 mm |
Moc całkowita | 8x420 kW = 3 360 kW |
Wysokość podłogi npgs (w strefie drzwi) | 800 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 160 km/h |
Sporządzono na podstawie Wikipedii i obserwacji własnych |
Jeszcze mam do zamieszczenia wiele zdjęć, ale zajęty jestem nową wersją strony. Proszę o cierpliwość. A Elfy podobno mają jeździć z pasażerami już w tym tygodniu (wg Leszka Ruty). Pożyjemy, zobaczymy…
Przyporządkowane kategorie: brak