Menu
22
sierpnia
2011
17.31

Dworzec Gdański i najazd Elfów

#Fot. 1290
Elfy
#Fot. 1288
Dworzec Gdański widziany z nowego wiaduktu.

Dzisiaj odbyła się uroczystość przekazania do eksploatacji 2 pierwszych Elfów dla Kolei Mazowieckich. Impreza na bogato: przemówienia, poświęcenie, dymy, konfetti, maskotki etc. Ale skoro tak sowicie, to jasne jest chyba, że normalni śmiertelnicy (a nawet mikole) wejść nie mogli. Bramka i lista przed wejściem na peron, a jakby to nie zadziałało to oddziały SOK-istów, Straży Miejskiej i Policji na końcu schodów. No nieważne: dobrze, że na Gdańskim panuje jako-taki ruch pociągów i peron nr 2 musiał być czynny.

#Fot. 1285
Godzina 9.58, do uroczystości przekazania Elfa jeszcze ponad 2 godziny, ale jeśli wszystko ma być dopięte na ostatni guzik, to trzeba być wcześniej.
#Fot. 1286
Przygotowania trwają. Czy naprawdę nie byłoby lepiej, gdyby szara część dachu i czoła była zielona, a żółty pasek nad oknami nie sugerował pierwszej klasy? Ale trudno, szczecińscy studenci wiedzą lepiej.
#Fot. 1287
Elf przed uroczystością oddania do eksploatacji.
#Fot. 1289
Oba Elfy czekają na swoich pozycjach.

O 22WE/EN76 słów kilka

Wersja dla Kolei Mazowieckich jest zbliżona do tej dla Kolei Śląskich (Elfy te od kilku miesięcy czekają na rozpoczęcie prowadzenia przewozów przez ww. spółkę) — jest tak samo oznaczona zarówno typem (22WE), jak i serią (EN76).

Nie oznacza to jednak, że są identyczne. Mazowiecki Elf ma okna w uszczelkach, a nie wklejane oraz na pewno inny typ siedzeń (wyglądają na wygodne — jednakże stwierdzam to jedynie na podstawie obserwacji przez okno). Kilka innych drobnych różnic jeszcze by się znalazło.

Jak chyba wszystkie Elfy, również i te Kolei Mazowieckich posiadają 2 fotele w kabinie maszynisty, co umożliwi jazdę z prędkością 160 km/h. Ta dostawa przeznaczona jest do przyszłej obsługi lotniska w Modlinie, natenczas Elfy mają zostać skierowane dalej tą linią (na Gdańsk) — do Działdowa (słyszałem, że mają zacząć rozkładowo jeździć od września). Modernizacja linii E-65 na odcinku do Nasielska jest zasadniczo skończona (poza budowanymi wiaduktami drogowymi) i nowe ezety będą mogły wykorzystać swoje możliwości.

Jeszcze trochę danych:

Typ22WE
Producent Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA
Układ osiBo'2'2'2'Bo'
Średnica kół840 mm
Liczba miejsc siedzących 200
Liczba miejsc ogólem450
Masa służbowa135 Mg
Długość całkowita75 250 mm
Moc całkowita4x500 kW = 2 000 kW
Wysokość podłogi npgs (w strefie drzwi) 760 mm
Prędkość konstrukcyjna 160 km/h
Sporządzono na podstawie Wikipedii i obserwacji własnych

#Fot. 1291
Elfy wjechały na peron trzeci skąpane w słońcu, dymie i konfetti.
#Fot. 1293
Spotkanie.
#Fot. 1292
„Jesteśmy dumni z Kolei Mazowieckich” — chyba najczęściej padane słowa podczas przemówień.
#Fot. 1294
Jako, że nie miałem zaproszenia i wstępu na peron trzeci, z wypchanej torby (z narysowanym Elfem, logo Kolei Mazowieckich i Pesy) nici.

To by było na tyle. Dobranoc.

Liczba odsłon: 1434;
Przyporządkowane kategorie: brak