2011
Maria, maszyna do drążenia tuneli
Dziś prezentowano pierwszą przybyłą do Warszawy tarczę TBM (Tunnel Boring Machine). Nadano jej w zeszłym tygodniu imię Marii Skłodowskiej-Curie.
„Maria” ma w średnicy 6,27 m i dla niemieckiej fabryki była jedną z najmniejszych, jakie kiedykolwiek zbudowano. Będzie w stanie ułożyć do 40 betonowych elementów konstrukcji tunelu na dobę.
Wkrótce mają dotrzeć jeszcze Anna i Wisła. Tymczasem:
Hm… Warszawa Główna? Chyba od połowy lat dziewięćdziesiątych nie uświadczysz planowego pociągu zmierzającego tamże. Ale co tam, pojadę — zobaczę. Może to jakaś tajemna inwestycja, o której nikt nic nie wie?
Wsiadłem w tramwaj, potem wysiadłem, a następnie w jakiś magiczny i trudny do wytłumaczenia sposób znalazłem się na… dworcu Wschodnim. Zobaczmy więc, co tam się dzieje:
Otworzyli peron trzeci. Gdy przyszedłem, akurat do odjazdu gotował się REGIOekspres i wyglądało to, jakby na Wschodni zawitała wreszcie Europa (i wcale nie chodzi o EC „Berlin – Warszawa – Express” czy EN „Jan Kiepura”). Po prostu ładnie. Stonowany kolor nawierzchni, która (o dziwo) nie została zbudowana z frezowanej kostki bauma, tylko z ozdobnej, niefrezowanej betonowej. Duża różnica na plus.
Gorzej z małą architekturą. Stare latarnie, szyby wind towarowych, wiaty oraz rozpadające się schody wyglądają dosyć groteskowo.
Przyporządkowane kategorie: brak