2011
TRAKO 2011
O tak… ta chwila nadeszła: wrzucam wreszcie relację z 9. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO.
Podróż do Gdańska, gdzie odbywają się targi, przespałem smacznie w wagonie sypialnym. Podróż przez Toruń, Bydgoszcz, Laskowice Pomorskie oraz Morzeszczyn nie dłużyła się aż tak bardzo, mimo że było to ponad 8 godzin… Jaśnie nam panująca modernizacja linii nr 9 coraz bardziej daje mi w kość.
Tereny wystawiennicze znajdują się w pobliżu stacji Gdańsk Oliwa, jednak postanowiłem zobaczyć jak idzie modernizacja stacji Gdynia Główna. Otóż całkiem sprawnie. Budynek dworca prezentuje się bardzo ładnie, obawiam się jednak (jak zwykle) tego, jak będą wyglądać perony…
Obejrzawszy to i owo w Gdyni przejechałem SKM-ką do Gdańska Oliwy…
Newag
Nowosądecki producent zaprezentował spalinowy zespół trakcyjny typu 220M (SA137) oraz zmodernizowaną przez siebie kuszetkę typu 134Ac, którą wyposażono w wózki typu 70RSTb. Posiadają one poduszki pneumatyczne w II stopniu usprężynowania, co zostało zastosowane w Polsce po raz pierwszy (w wagonach), a z pewnością podniesie komfort podróżowania. Ponadto taka kuszetka uzyskała dopuszczenie do poruszania się z prędkością 200 km/h.
ZNLE
Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach (których właścicielem jest Newag) zaprezentowały lokomotywę E6ACT, czyli „Dragona”. Bardzo zacny lok. STK Wrocław podczas targów podpisał z ZNLE kontrakt na dostawę 4 takich maszyn.
Pesa
Pojawiły się 2 produkty bydgoskiego zakładu: dwa elektryczne zespoły trakcyjne z rodziny Elf. Pierwszy to typ 22WEe, czyli czteroczłonowiec dla Kolei Mazowieckich (opisywany już przeze mnie) oraz typ 34WE vel EN96 — dwuczłon dla UM Województwa Świętokrzyskiego. Ten drugi, dzięki zamontowanym wiatrołapom i gniazdkom zrobił na mnie dobre wrażenie, tym bardziej, że podobno przełożono w nim falowniki na dach, co ma poprawić komfort akustyczny wewnątrz pojazdu. Nie spodobał mi się natomiast kolor tapicerki siedzeń w środku.
Siemens
Ta firma zaprezentowała przedstawiciela swojej nowej platformy lokomotyw — Vectrona. Z definicji ma to być lokomotywa, którą łatwo będzie można dostosowywać do różnych systemów bezpieczeństwa stosowanych w różnych krajach, co ma podnieć jej interoperacyjność (czy jak to się tam nazywa). Podobno PKP Cargo zainteresowane jest zakupem lokomotyw tego typu.
Skoda
Czeski koncern zaprezentował swoją flagową lokomotywę dla ruchu pasażerskiego: typ 109E. Prędkość maksymalna to 200 km/h. Koleje Czeskie zamówiły 20 sztuk, które docelowo mają prowadzić pociągi złożone z wagonów Vaggio Comfort (które w Austrii kursują w pociągach Railjet) produkcji Siemensa (kupione w atrakcyjnej cenie, po zredukowaniu zamówienia przez koleje ÖBB).
Solaris
Solaris pokazał seryjny pojazd z rodziny Tramino, konkretnie S105p. Tramwaj przeznaczony dla Poznania, który zamówił 45 takich pojazdów. Wnętrze jest wykonane na bardzo wysokim poziomie. Zastosowano szerokie drzwi o prześwicie 1500 mm (wobec standardowo używanych 1300 mm). Tramwaj bardzo ładny, chociaż malowanie mogło by być lepsze, a stylistka zewnętrzna raczej nie w moim stylu.
Inne pojazdy
Inni producenci również się zaprezentowali: na uwagę zasługuje pojazd firmy Zagro — malutka bestyjka zdolna przetaczać składy o masie do 200 ton (istnieją mocniejsze wersje). Ciekawe i ekonomiczne rozwiązane, rzadko (jeśli w ogóle) spotykane w Polsce.
Pod dachem…
Gdańsk
Wypadało chociaż na chwilę zajrzeć do centrum Gdańska, więc tak uczyniłem:
To tyle. Następne TRAKO za dwa lata.
Przyporządkowane kategorie: brak