Menu
21
października
2011
21.38

TRAKO 2011

#Fot. 1405
Następna stacja: TRAKO 2011

O tak… ta chwila nadeszła: wrzucam wreszcie relację z 9. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO.

Podróż do Gdańska, gdzie odbywają się targi, przespałem smacznie w wagonie sypialnym. Podróż przez Toruń, Bydgoszcz, Laskowice Pomorskie oraz Morzeszczyn nie dłużyła się aż tak bardzo, mimo że było to ponad 8 godzin… Jaśnie nam panująca modernizacja linii nr 9 coraz bardziej daje mi w kość.

Tereny wystawiennicze znajdują się w pobliżu stacji Gdańsk Oliwa, jednak postanowiłem zobaczyć jak idzie modernizacja stacji Gdynia Główna. Otóż całkiem sprawnie. Budynek dworca prezentuje się bardzo ładnie, obawiam się jednak (jak zwykle) tego, jak będą wyglądać perony…

#Fot. 1391
Szerszeń czeka na zatrudnienie na stacji Gdynia Główna.
#Fot. 1392
Najnowszy nabytek Lotosu: spalinowy TRAXX.
#Fot. 1393
Robi się!

Obejrzawszy to i owo w Gdyni przejechałem SKM-ką do Gdańska Oliwy…

#Fot. 1421
Peron SKM w Gdańsku Oliwie, dalej peron dalekobieżny.
#Fot. 1394
Pierwszy widok; z peronu SKM.

Newag

Nowosądecki producent zaprezentował spalinowy zespół trakcyjny typu 220M (SA137) oraz zmodernizowaną przez siebie kuszetkę typu 134Ac, którą wyposażono w wózki typu 70RSTb. Posiadają one poduszki pneumatyczne w II stopniu usprężynowania, co zostało zastosowane w Polsce po raz pierwszy (w wagonach), a z pewnością podniesie komfort podróżowania. Ponadto taka kuszetka uzyskała dopuszczenie do poruszania się z prędkością 200 km/h.

#Fot. 1402
Wnętrze.
#Fot. 1403
I w drugą stronę.
#Fot. 1395
Zmodernizowana kuszeta typu 134Aa; dostosowana do prędkości 200 km/h.
#Fot. 1406
Czyż to nie brzmi dumnie?

ZNLE

Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach (których właścicielem jest Newag) zaprezentowały lokomotywę E6ACT, czyli „Dragona”. Bardzo zacny lok. STK Wrocław podczas targów podpisał z ZNLE kontrakt na dostawę 4 takich maszyn.

#Fot. 1426
Dragon
#Fot. 1410
E6ACT Dragon
#Fot. 1409
Przedział maszynowy Dragona.

Pesa

Pojawiły się 2 produkty bydgoskiego zakładu: dwa elektryczne zespoły trakcyjne z rodziny Elf. Pierwszy to typ 22WEe, czyli czteroczłonowiec dla Kolei Mazowieckich (opisywany już przeze mnie) oraz typ 34WE vel EN96 — dwuczłon dla UM Województwa Świętokrzyskiego. Ten drugi, dzięki zamontowanym wiatrołapom i gniazdkom zrobił na mnie dobre wrażenie, tym bardziej, że podobno przełożono w nim falowniki na dach, co ma poprawić komfort akustyczny wewnątrz pojazdu. Nie spodobał mi się natomiast kolor tapicerki siedzeń w środku.

#Fot. 1404
Koleje Mazowieckie też się zaprezentowały.
#Fot. 1425
EN96-002
#Fot. 1401
Pulpit maszynisty.
#Fot. 1400
Wnętrze lilipuciego elfa.
#Fot. 1399
Prądu pasażerom nie poskąpiono również.
#Fot. 1398
Jak widać, ten Elf już nie jest okrojony o szklane wiatrołapy i resztę detali.
#Fot. 1397
Okolice toalety.

Siemens

Ta firma zaprezentowała przedstawiciela swojej nowej platformy lokomotyw — Vectrona. Z definicji ma to być lokomotywa, którą łatwo będzie można dostosowywać do różnych systemów bezpieczeństwa stosowanych w różnych krajach, co ma podnieć jej interoperacyjność (czy jak to się tam nazywa). Podobno PKP Cargo zainteresowane jest zakupem lokomotyw tego typu.

#Fot. 1396
Nowe dziecko Siemensa.

Skoda

Czeski koncern zaprezentował swoją flagową lokomotywę dla ruchu pasażerskiego: typ 109E. Prędkość maksymalna to 200 km/h. Koleje Czeskie zamówiły 20 sztuk, które docelowo mają prowadzić pociągi złożone z wagonów Vaggio Comfort (które w Austrii kursują w pociągach Railjet) produkcji Siemensa (kupione w atrakcyjnej cenie, po zredukowaniu zamówienia przez koleje ÖBB).

#Fot. 1408
Nowy produkt Skody.
#Fot. 1407
Wnętrze czeskiego elektrowozu.

Solaris

Solaris pokazał seryjny pojazd z rodziny Tramino, konkretnie S105p. Tramwaj przeznaczony dla Poznania, który zamówił 45 takich pojazdów. Wnętrze jest wykonane na bardzo wysokim poziomie. Zastosowano szerokie drzwi o prześwicie 1500 mm (wobec standardowo używanych 1300 mm). Tramwaj bardzo ładny, chociaż malowanie mogło by być lepsze, a stylistka zewnętrzna raczej nie w moim stylu.

#Fot. 1412
Przepalone zdjęcie seryjnego już tramwaju od Solarisa.
#Fot. 1413
Wnętrze Tramino.
#Fot. 1414
Solaris Tramino S105p
#Fot. 1415
Wnętrze: warto zwrócić uwagę na aranżację „rzeźni”.
#Fot. 1419
Tramino i podnośniki.

Inne pojazdy

Inni producenci również się zaprezentowali: na uwagę zasługuje pojazd firmy Zagro — malutka bestyjka zdolna przetaczać składy o masie do 200 ton (istnieją mocniejsze wersje). Ciekawe i ekonomiczne rozwiązane, rzadko (jeśli w ogóle) spotykane w Polsce.

#Fot. 1418
Akumulatorowy ustawiacz pojazdów szynowych (czy jak to tam nazwać).
#Fot. 1411
Wózek motorowy i lokomotywa manewrowa.

Pod dachem…

#Fot. 1416
Namiot Grupy PKP
#Fot. 1420
Stanowisko Newagu.

Gdańsk

Wypadało chociaż na chwilę zajrzeć do centrum Gdańska, więc tak uczyniłem:

#Fot. 1422
Gdańsk
#Fot. 1423
Gdańsk
#Fot. 1424
Nie będzie zdjęcia z żurawiem!

To tyle. Następne TRAKO za dwa lata.

Liczba odsłon: 2559;
Przyporządkowane kategorie: brak