2013
Inspiracja na Kabatach
12 stycznia 2013 roku na terenie Stacji Techniczno-Postojowej Metra Warszawskiego na Kabatach odbyła się prezentacja nowego pociągu — Siemensa Inspiro. Pojazd był już wcześniej prezentowany na targach InnoTrans w Berlinie we wrześniu ubiegłego roku, jednak od tego czasu wprowadzono kilka zmian w tym egzemplarzu.
Nowością dla Warszawy jest to, że przejścia międzywagonowe nie rozdzielają przedziału pasażerskiego, a umożliwiają swobodne przejście pasażerom — skład jest jednoprzestrzenny. Takie rozwiązanie ma istotne zalety: ułatwia równomierne rozmieszczenie pasażerów (choć nie przeceniałbym tego, ludzie lubią się tłoczyć) oraz zwiększa pojemność poprzez dodatkową przestrzeń dostępną dla pasażerów. Chociaż, jeśli nie są dostatecznie wyciszone, mogą powodować większy hałas wewnątrz. Tutaj jednak mam zaufanie do producenta i spodziewam się, że podszedł do tego zagadnienia z należytą troską.
Kolejną nowinką jest zamontowanie wysuwanych podestów, które będą w stanie zasłonić całą przestrzeń pomiędzy wagonem a peronem, tworząc jedną płaszczyznę (może z płaszczyzną przesadzam, ale będzie w miarę równo, a co najistotniejsze: bez żadnej „dziury”). Zastosowano je co prawda tylko w pierwszych i ostatnich drzwiach (gdzie znajdują się większe strefy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz wózków dziecięcych), prawdopodobnie będą wysuwane tylko na żądanie, ale przecież nie każdym pociągiem podróżuje osoba potrzebująca takich udogodnień.
Zastosowano również przyciski do indywidualnego otwierania drzwi. Mam tylko nadzieję, że będą one wykorzystywane tylko poza godzinami szczytu, kiedy istotnie otwieranie wszystkich drzwi nie jest potrzebne. Wtedy rzeczywiście można spowolnić zużywanie się mechanizmów drzwiowych, co jest już jakąś oszczędnością.
Jak się dowiedziałem, w momencie, gdy w którymś z wagonów ktoś naciśnie przycisk komunikacji z maszynistą, to oprócz możliwości poinformowania maszynisty o nietypowej sytuacji, dzieje się coś jeszcze. Mianowicie kamery monitoringu w danym wagonie przełączają się w tryb FullHD. Do tego obraz jest przekazywany do dyspozytury. Dlatego strzeżcie się wandale, bo na następnej stacji może powitać was w drzwiach Służba Ochrony Metra. :D
Podsumowanie
Pojazd robi bardzo dobre wrażenie. Szkoda trochę tych drewnianych ławek, które zamieniono na rzecz obitych materiałem z Syrenką. Dobrze, że zrezygnowano z 19-calowych ekranów wmontowanych w słupki w osi drzwi (pomysł ZTM-u). Chociaż, jak mówił przedstawiciel Siemensa, nadal walczą z ZTM-em o to, aby zlikwidować zapis z SIWZ-u o tym, że ekrany MUSZĄ być umieszczone prostopadle do osi pojazdu. Wg producenta optymalnym rozwiązaniem jest dotychczas stosowane u nas — zamocowanie ekranów w ścianach bocznych; wtedy pasażerowie siedzący nie muszą się wykręcać, żeby cokolwiek zobaczyć i również nikt z osób stojących nie ma możliwości uderzenia się w głowę o taki ekran (co było bardzo łatwe do osiągnięcia przy poprzednim sposobie mocowania).
Ciekawą zmianą, jaką wymusił ZTM w stosunku do wersji z InnoTrans to podniesienie poziomych uchwytów dla pasażerów (były za nisko). Podniesiono je, teraz uwaga, o 3 (słownie: trzy) centymetry. Tyle wygrać.
Jeszcze komentarz do LED-owych obwódek drzwi (pokazane na wizualizacji, pokazujące czas do zamknięcia drzwi). Zrezygnowano z nich nie dlatego, że ZTM stwierdził, że to niepotrzebne, za drogie, czy coś. Chodziło o to, że przeciętny pasażer widząc, że drzwi wkrótce się zamkną nie pomyśli: „Ok, niech jedzie. Za chwilę będzie następny.”, tylko raczej: „Olaboga! Szybko, zanim się zamkną!”. I ludzie będą się wciskać na siłę, opóźniać odjazd, co implikuje spóźnienie na następną stację i to, że wtedy będzie czekać na niej więcej pasażerów, niż gdyby pociąg jechał punktualnie. Więcej ludzi będzie wchodziło do bardziej zatłoczonego skÅ‚adu, więc tutaj postój również się wydłuży. I tak aż do Kabat/Młocin. Coś w tym jest. Ale czy nie jest tak na co dzień?
Podsumowując, Inspiro wygląda całkiem nieźle i mam nadzieję, że tak też będzie się sprawować w ruchu (jak nie lepiej).
Inne zaobserwowane
Przyporządkowane kategorie: brak