Menu
3
lipca
2020
21.00

Flirty 3 w Kolejach Mazowieckich

2 lipca 2020 roku rozpoczęły kursowanie z pasażerami elektryczne zespoły trakcyjne Flirt 3 Kolei Mazowieckich oznaczone serią ER 160.

17 stycznia 2018 roku Koleje Mazowieckie podpisały ze Stadlerem umowę ramową na dostawę do 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych: 61 pięioczłonowych i 10 dwuczłonowych. Kilka miesięcy później, 7 maja, podpisano umowę wykonawczą na pierwsze sześć pięcioczłonowych ezetów. 28 marca 2019 roku zamówiono następną partię — tym razem 12 sztuk.

Pierwszy egzemplarz został zaprezentowany we wrześniu 2019 roku na targach TRAKO w Gdańsku. Proces odbiorów trochę się przedłużył, ale w końcu się udało — wczoraj, 2 lipca 2020, pierwsze jednostki wyruszyły na szlak z pasażerami.

ER 160

Koleje Mazowieckie już swoje pierwsze Flirty oznaczyły niestandardowo — ER75, mimo że dostarczane w tym samym czasie pojazdy dla województwa śląskiego dostały zgodne z zasadami PKP oznaczenie EN75.

Tym razem znów postanowiono wykorzystać przedrostek ER (elektryczny regionalny). Liczba, tym razem zapożyczona z oznaczeń PKP Intercity, oznaczająca prędkość maksymalną — 160 km/h (dla porównania, Flirty PKP Intercity noszą oznaczenie ED160).

Najpierw udałem się na most Gdański, aby złapać pociąg KM 51412 linii R90 z Mławy do Warszawy Zachodniej peronu 8. W obsłudze znalazły się dwa Flirty: ER 160 01 i ER 160 05 (oznaczenie dokładnie takie, jak na pudłach).

#Fot. 2539
ER 160 01 i ER 160 05 przekraczają Wisłę w drodze do Warszawy Zachodniej peronu 8.

Następnie udałem się na miejscówkę w okolicy przystanku Warszawa Choszczówka, gdzie złapałem ten sam skład w relacji odwrotnej — jako pociąg 15413.

Droga wiodła przez tereny stacji Warszawa Praga, gdzie udało mi się przy okazji spotkać ET42-044 i Class 66 66013.

#Fot. 2541
Odstawione żurawie kolejowe.
#Fot. 2542
ET42-044 z wagonami samowyładowczymi.
#Fot. 2543
Widok z górki rozrządowej.
#Fot. 2544
66013 Freightlinera.
#Fot. 2546
W oczekiwaniu na Flirty, trafił się 27WE-011 obsługujący linię S3 warszawskiej SKM do Radzymina.
#Fot. 2538
ED250-003
#Fot. 2547
ER 160 05 i ER 160 01 nabierają prędkości po odjeździe z przystanku Warszawa Choszczówka.
#Fot. 2549
EN76-022 jako pociąg lotniskowy do Modlina.
#Fot. 2550
Solaris Urbino 12 #9451 w obsłudze linii 176 na niedawno (15 czerwca) uruchomionym przystanku Starego Dębu.
#Fot. 2552
Mosty nad Kanałem Żerańskim.