Zima 2019
Kilka dni w Małopolsce: Zakopane, Kraków, Nowy Sącz i Krynica-Zdrój.2020
Oscypkiem
do Zakopanego
W lutym 2019, po udanym turkolowym wyjeździe, udałem się jeszcze na kilka dni w góry. W planach był przejazd pociągiem IC Oscypek
, który stanowił nowość w tamtym sezonie: połączenie Warszawy z Zakopanem przez Katowice, Bielsko-Białą, Żywiec i Suchą Beskidzką.
IC 14000/43111 Praha/Oscypek
Oscypek
powstał jako grupa wagonowa porannego pociągu z Warszawy do Pragi — IC 14000 / EC 116 Praha
. Wagony do Zakopanego są wyłączane w Katowicach i z nowym numerem i nazwą jadą w dalszą trasę. Droga przez Żywiec i Suchą Beskidzką obecnie wymaga o jedną zmianę czoła więcej niż klasyczna trasa przez Kraków, ponieważ zbudowano już łącznice w Krakowie i Suchej Beskidzkiej. Pociąg EIC Tatry
jadący przez Kraków zmienia czoło jedynie w Chabówce, a Oscypek
— w Żywcu i Chabówce.
Mimo, że alternatywna trasa jest dłuższa tylko o 56 kilometrów (492 zamiast 436 kilometrów), to Oscypek
jechał w lutym 2019 roku o dwie godziny i piętnaście minut dłużej niż
Tatry
(8:18 zamiast 6:03).
Co więcej, Oscypek
wyjeżdżał z Warszawy Wschodniej o 5.14 i przyjeżdżał do Zakopanego o 13.32, a Tatry
— wyjeżdżały o 6.19 i przyjeżdżały o 12.22. Jedynym argumentem do przejazdu na całej trasie dla normalnego pasażera była cena biletu — Oscypek
jest pociągiem kategorii InterCity, a Tatry
— Express InterCity.
Różnica w czasie wynika z dość długiego postoju w Katowicach, gdzie części praska i zakopiańska są dzielone oraz dramatycznie niskie prędkości na linii 97 z Żywca do Suchej Beskidzkiej, gdzie przez długi odcinek pociąg jedzie z prędkością 20 km/h.
W przeciwnym kierunku te pociągi były tak samo ustawione — Tatry
wyjeżdżały później (14.37 zamiast 14.23) i przyjeżdżały wcześniej (20.31 zamiast 22.51). Tutaj różnica była jeszcze większa, bo Tatry
uzyskiwały czas poniżej sześciu godzin (5:54), a Oscypek
jechał osiem godzin i 28 minut, o dwie godziny i 34 minuty dłużej.
Wagon 144A po modernizacji
Część praska zestawiona była całkowicie z czeskich wagonów, natomiast część zakopiańska składała się z bezprzedziałowego wagonu pierwszej klasy 152A i pięciu wagonów klasy drugiej: trzech 111Arow i dwóch przedziałowych standardu Z ułożonymi naprzemiennie.
Mi trafił się przejazd w wagonie 61 51 21-70 158-0 typu 144A produkcji zakładów H. Cegielskiego z 1994 roku, po modernizacji z 2017 roku w tej samej fabryce.
Katowice
Do Katowic dojechaliśmy prawie planowo — o 8.18 zamiast o 8.17. Przewidziano tu 29 minut postoju — najpierw skład podzielono i EP09-027, która przyprowadziła pociąg z Warszawy odjechała z częścią składu w kierunku Bogumina, a następnie do reszty wagonów została dołączona EU07-325, z którą pojechaliśmy do Zakopanego o 8.50, cztery minuty po planie.
Żywiec
Mimo dłuższego planowego postoju w Bielsku-Białej Głównej, gdzie nadrobiliśmy opóźnienie, do Żywca dojechaliśmy także z czterominutowym spóźnieniem, o 10.22.
Na oblot składu przewidziano 14 minut; niestety nie wyrobiliśmy się w tym czasie — odjechaliśmy po kwadransie.
Chabówka
W Chabówce kolejna zmiana czoła, również rozplanowana na 14 minut, co jest klasyczną wartością dla tej stacji — odkąd pamiętam, wszystkie pociąg PKP Intercity jakimi jechałem miały dokładnie tyle postoju w Chabówce. Przyjechaliśmy z 12-minutowym opóźnieniem (o 12.40) i z takim samym odjechaliśmy — 14 minut było wystarczające.
Zakopane
W związku z koniecznością odczekania w Poroninie dziesięciu minut na krzyżowanie z pociągiem Podhalańskiej Kolei Regionalnej, do Zakopanego dojechaliśmy z 22-minutowym spóźnieniem — o 13.54.
Cała podróż trwała zatem osiem godzin i czterdzieści minut, a średnia prędkość handlowa wyniosła niecałe 57 km/h.
Na manewry i sprzątanie składu Oscypka
nie było dużo czasu, tym bardziej biorąc pod uwagę opóźnienie — planowy odjazd z powrotem do Warszawy miał nastąpić o 14.23.
Zostałem chwilę na stacji, aby obfotografować między innymi skład pociągu EIC 3150 Tatry
, który tego dnia prowadzony był trakcją podwójną EU07-302 i EU07-421. Skład liczył jedenaście wagonów. Mimo wyższej kategorii, jakość wagonów w drugiej klasie nie była wyższa: sześć 111Arow, dwa 144A i jeden 136A. Dodatkowo restauracyjny 406A-20 i pierwsza klasa 156A. Zapisane przeze mnie zestawienie dostępne jest w serwisie vagonweb.cz.
W następnej części spacer po Zakopanem i przejazd do Krakowa.
Przyporządkowane kategorie: EP07 (14), EU07 (7), Warszawa (19), PKP Intercity (23), Warszawa Wschodnia (7), PKP Cargo (8), Zakopane (3), Sucha Beskidzka (3), EIC Tatry (2), Przewozy Regionalne (7), ST44 (4), 144A (1), Katowice (1), Bielsko-Biała (1), Bielsko-Biała Główna (1), Żywiec (1), Poronin (1), EN99 (2), IC Oscypek (1), EN64 (2)