Menu
13
lipca
2014
23.50

Pociągiem do Tui

W sobotę, 15 marca 2014 Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych zorganizowało specjalne pociągi na trasie Nowy Dwór Gdański Wąsk. — Tuja. Powodem do uruchomienia tych pociągów była decyzja władz powiatowych o rozbiórce linii, którą ostatecznie zmieniono (przynajmniej na razie).

Podróż do Gdyni

Wyruszyłem w piątek, żeby w sobotę rano być już w okolicy Nowego Dworu Gdańskiego. A z Trójmiasta zawsze łatwiej dojechać niż bezpośrednio z Warszawy. Na nocleg wybrałem hotel Orbis Gdynia w Gdyni, który darzę dużym sentymentem. Natomiast do Gdyni dojechałem Artusem (EIC 1505) — odjazd z Warszawy Wschodniej o 13.46 i przyjazd do Gdyni Głównej o 19.04 (planowo).

#Fot. 604
Most Średnicowy bez toru numer 2.
#Fot. 605
Żuraw

Gdynia

#Fot. 606
Krzyż na Kamiennej Górze.

Oddział Hotel Gdynia w Gdyni

#Fot. 612
Hotel Gdynia.

Jedenastopiętrowy orbisowski hotel w Gdyni oddano do użytku w 1980 roku. I choć elewacja zewnętrzna zdradza jego wiek, wnętrza robią dobre wrażenie. Pewne elementy wyposażenia są mi prawie tak dobrze znane jak domowe, wszak pierwszy raz tam byłem gdy miałem trzy lata.

Aluminiowe gałki w drzwiach; szerokie, prostokątne umywalki z bateriami o prostych kształtach— no i te windy! Dźwigi osobowe bez obsługi, produkcji Otisa (rok produkcji 1979) z bakelitowymi przyciskami sterującymi i sygnalizacją pięter w postaci szczelin podświetlanych lekko pomarańczowymi żaróweczkami. Do tego przybycie windy na piętro sygnalizowana przez cichy dzwonek elektryczny. Jeden z trzech dźwigów oznaczony był na drzwiach na parterze czerwonym napisem DŹWIG P.POŻ. (namalowanym przez szablon), a nieco niżej widoczne były ślady otwierania drzwi łomem lub innym narzędziem. Moje niektóre wspomnienia są naprawdę dziwne…

Hotel doczekał się zasłużonego remontu. Choć pewnie byłby w odrobinę lepszym stanie, gdyby Francuzi nie olewaliby tak bardzo hoteli spoza ich własnych marek. Niestety zgodnie z polityką Accoru po modernizacji nie będzie już należał do marki Orbis, tylko Mercure. Na pewno lepsze to niż rozbiórka i budowa jakichś Ibisów czy sprzedaż działki pod nie wiadomo co, ale niesmak pozostaje. Jeszcze trochę i nasza marka zostanie całkowicie zniszczona.

Wracając do remontu: już jakiś czas temu wymieniono drzwi wejściowe do pokojów — gałki i klucze ustąpiły zamkom na karty magnetyczne. Dźwig przeciwpożarowy został wymieniony na nowy. W holu wymieniono kanapy, a w snack-barze hokery i fotele. A obecnie trwa remont pokoi i innych części hotelu. Całość ma zwieńczyć odnowienie elewacji zewnętrznej i otoczenia obiektu.

#Fot. 613
Panel z bakelitowymi przyciskami przywołania dźwigu.

Sobota, droga do Nowego Dworu

#Fot. 614
Gdynia Główna, hol kasowy.
#Fot. 616
Historyczna chwila…
#Fot. 617
Schron przeciwlotniczy z 1940 roku (częściowo wyburzany w związku z przedłużeniem linii SKM).
#Fot. 618
MBxd2-212 przed dworcem w Nowym Dworze Gdańskim.

Niestety do Nowego Dworu Gdańskiego nie można już dojechać pociągiem. Pozostaje autobus. Od rana było pochmurno i co jakiś czas zaczynało kropić, by po chwili przestać. PTMKŻ zaplanowało dwie pary pociągów do Tui, każdy obsługiwany przez inny skład. Na trasie każdego z nich przewidziano fotostopy.

Pociąg pierwszy

Odjeżdżający z Nowego Dworu o 9.30. Zestawiony był z lokomotywy spalinowej Lxd2-315, dwóch towarowych wagonów krytych i platformy. Z fotostopami pokonanie sześciokilometrowego szlaku trwało pięćdziesiąt pięć minut.

#Fot. 619
Lxd2-315 ze składem towarowym.

Pociag drugi

W drogę powrotną udaliśmy się wagonem motorowym MBxd2-212. Odjazd z Tui o 11.05 (+5) i przyjazd do Nowego Dworu o 12.00 (+10).

Pociąg trzeci

Kolejny pociąg, kolejny skład. Do wagonu motorowego dołączono dwa wagony Bxhpi produkcji rumuńskiej, tworząc tym samym spalinowy zespół trakcyjny A20D-P (przynajmniej tak nazywanym przez producenta). Nowy Dwór o. 12.30 (+15) → Tuja p. 13.30 (+20)

#Fot. 634
Kolejna zmiana składu. Przy okazji zaczęło padać.
#Fot. 642
Tuja

Pociąg czwarty

Za nami przyjechał rumun Lxd2-315 i zabrał nas z powrotem w tych dwóch klasach (wagon motorowy zostawiliśmy). Ostatecznie przyjechaliśmy do Nowego Dworu o 14.40, czyli dwadzieścia minut po planie.

Powrót

#Fot. 649
Dworzec w Gdańsku naprawdę dużo zyskał przez likwidację antresoli. Szkoda, że teraz chcą w podobny sposób zagracić halę główną dworca Centralnego…
#Fot. 650
EP09-001 z pociągiem EIC 5100 Neptun do Warszawy Gdańskiej.

Wróciłem Neptunem, który z powodu remontu mostu Średnicowego kończył bieg na stacji Warszawa Gdańska. W składzie pociągu znajdował wagon barowy o prawie zabytkowym wnętrzu. :)

#Fot. 651
Wagon barowy ze starszym wystrojem wnętrza, obecnie już rzadkość.

Dziękuję J.D. za udany wyjazd!