Lwów 2017
Do Lwowa na pokładzie Intercity+2017
Do Lwowa dziennym pociągiem
23 grudnia 2016 roku Koleje Ukraińskie uruchomiły parę pociągów Intercity+ w relacji Kijów — Przemyśl — Kijów. Tym samym pojawiła się możliwość dogodnego dojazdu na Ukrainę w ciągu dnia. Co więcej, połączenie zostało objęte bardzo korzystną cenowo ofertą Specjal UZ-PKP
.
EIP 1300
Aby wsiąść do Intercity+ w Przemyślu, należało najpierw tam dojechać. Wybór padł na połączenie przez Kraków: najpierw EIP 1300, następnie IC 6303 Wyspiański
. Ze względu na czas na przesiadkę nie chciałem ryzykować podróży TLK Pomarańczarka
— podróż na odcinku Lublin — Rzeszów odbywa się z SU160, co mogło się skończyć sporym opóźnieniem, a wtedy nici z wydostania się z Polski tego samego dnia.
Podróż EIP 1300 przebiegła bez zakłóceń: wyjazd z Warszawy Wschodniej o 6.39, dojazd do Krakowa Głównego dwie minuty przed czasem, o 9.03.
IC 6303 Wyspiański
Pociąg do Przemyśla prowadziła EP09-020, a mi trafił się wagon B11mnouz 61 51 21-70 064-0 typu 170A. Jest to zmodernizowany wagon Görlitz90, standardu Z, z jedenastoma 6-miejscowymi przedziałami klasy drugiej.
Tak jak poprzednio, bez utrudnień. Odjazd z Krakowa Głównego dwie minuty po czasie, 9.46. W peronach Przemyśla Głównego zatrzymaliśmy się zgodnie z planem co do minuty: o 13.18.
Przemyśl Główny
Tuż po naszym przyjeździe do Przemyśla przyjechał Intercity+ 706 z Kijowa. Piękna hala dworca szybko zapełniła się kolejką do kas biletowych, w której podróżni przybyli z Ukrainy kupowali bilety na dalszą drogę na zachód.
Mimo czynnych kas, drużyn konduktorskich sprzedających bilety z terminali mobilnych oraz wielkich potykaczy promujących zakup przez internet kolejki były potężne.
Intercity+ 705
Pociąg kategorii Intercity+ (Інтерсіті+) obsługiwany jest przez elektryczny zespół trakcyjny serii HRCS2 produkcji Hyundai Rotem. Koleje Ukraińskie (UZ) zamówiły dziesięć sztuk w związku z Mistrzostwami Europy w Pilce Nożnej 2012. Zespoły są dziewięciowagonowe, o prędkości maksymalnej 160 km/h. Liczba miejsc w pierwszej klasie: 168, drugiej — 411, w sumie — 579. W klasie pierwszej siedzenia ustawione są w układzie 2+2, w drugiej — 2+3.
Udało mi się załapać na początkowy okres sprzedaży, w którym wystawiano jeszcze bilety manualnie. Tym sposobem do mojej kolekcji trafiły pierwsze klasyczne blankiety CIV w okładkach.
Do poniższego biletu wymagana była jeszcze rezerwacja miejsca, która wystawiana była już elektronicznie i kosztowała 2 EUR (według kursu kolejowego 8,88 zł). Zatem za przejazd Przemyśl Główny — Lwów zapłaciłem w sumie 22,88 zł.
Lwów
Z Przemyśla wyruszyliśmy zgodnie z planem, o 14.26. W czasie trwającej prawie dwie godziny podróży do Lwowa, nie było żadnych postojów handlowych. Pociąg zatrzymał się tylko technicznie w Medyce i w Mościskach II w celu wejścia na pokład Straży Granicznej i celników: kontrola paszportowa i celna została przeprowadzona w czasie jazdy.
Na dworcu kolejowym we Lwowie zameldowaliśmy się o godzinie 17.17 czasu lokalnego (czas wschodnioeuropejski).
Lwów może poszczycić się piękną halą peronową, która przykrywa wszystkie perony. Gdy tutaj przyjechałem na stacji można było spotkać elektrowozy ВЛ80T i ВЛ40У ze składami wagonów sypialnych. Udało się złapać także elektryczny zespół trakcyjny ЕР9П i spalinowy — ДР1А.
Wyjście do miasta
Przed dworcem znajduje się pętla tramwajowa, z której między innymi odjeżdżają tramwaje linii okrężnych: 1 i 9, które spod dworca jadą w kierunku centrum i tam robią pętlę wokół śródmieścia: jedynka zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a dziewiątka — przeciwnie.
W części drugiej przedstawię więcej zdjęć samego Lwowa.
Przyporządkowane kategorie: EP09 (10), PKP Intercity (23), Kraków (7), Kraków Główny (7), EIP (2), Przemyśl (1), Przemyśl Główny (1), UZ (2), Ukraina (1), Lwów (2), HRCS2 (1)