Menu

Lwów 2017

Do Lwowa na pokładzie Intercity+
19
listopada
2017
23.17

Do Lwowa dziennym pociągiem

23 grudnia 2016 roku Koleje Ukraińskie uruchomiły parę pociągów Intercity+ w relacji Kijów — Przemyśl — Kijów. Tym samym pojawiła się możliwość dogodnego dojazdu na Ukrainę w ciągu dnia. Co więcej, połączenie zostało objęte bardzo korzystną cenowo ofertą Specjal UZ-PKP.

EIP 1300

Aby wsiąść do Intercity+ w Przemyślu, należało najpierw tam dojechać. Wybór padł na połączenie przez Kraków: najpierw EIP 1300, następnie IC 6303 Wyspiański. Ze względu na czas na przesiadkę nie chciałem ryzykować podróży TLK Pomarańczarka — podróż na odcinku Lublin — Rzeszów odbywa się z SU160, co mogło się skończyć sporym opóźnieniem, a wtedy nici z wydostania się z Polski tego samego dnia.

Podróż EIP 1300 przebiegła bez zakłóceń: wyjazd z Warszawy Wschodniej o 6.39, dojazd do Krakowa Głównego dwie minuty przed czasem, o 9.03.

#Fot. 2123
Dawny budynek dworca Kraków Główny.

IC 6303 Wyspiański

Pociąg do Przemyśla prowadziła EP09-020, a mi trafił się wagon B11mnouz 61 51 21-70 064-0 typu 170A. Jest to zmodernizowany wagon Görlitz90, standardu Z, z jedenastoma 6-miejscowymi przedziałami klasy drugiej.

Tak jak poprzednio, bez utrudnień. Odjazd z Krakowa Głównego dwie minuty po czasie, 9.46. W peronach Przemyśla Głównego zatrzymaliśmy się zgodnie z planem co do minuty: o 13.18.

#Fot. 2124
EP09-020 z IC 3602 Wyspiański.
#Fot. 2126
Charakterystyczne wiaty peronowe.

Przemyśl Główny

Tuż po naszym przyjeździe do Przemyśla przyjechał Intercity+ 706 z Kijowa. Piękna hala dworca szybko zapełniła się kolejką do kas biletowych, w której podróżni przybyli z Ukrainy kupowali bilety na dalszą drogę na zachód.

Mimo czynnych kas, drużyn konduktorskich sprzedających bilety z terminali mobilnych oraz wielkich potykaczy promujących zakup przez internet kolejki były potężne.

#Fot. 2128
Kolejka po polskie bilety.
#Fot. 2129
Baner zachęcający do kupna on-line.
#Fot. 2130
Dworzec w Przemyślu.
#Fot. 2131
Przemyśl Główny.
#Fot. 2132
Placówka Staży Granicznej w Medyce
Kolejowe Przejście Graniczne w Przemyślu
#Fot. 2134
Hyundai HRCS2-004 po przybyciu z Kijowa.
#Fot. 2137
Peron z torem szerokim.

Intercity+ 705

Pociąg kategorii Intercity+ (Інтерсіті+) obsługiwany jest przez elektryczny zespół trakcyjny serii HRCS2 produkcji Hyundai Rotem. Koleje Ukraińskie (UZ) zamówiły dziesięć sztuk w związku z Mistrzostwami Europy w Pilce Nożnej 2012. Zespoły są dziewięciowagonowe, o prędkości maksymalnej 160 km/h. Liczba miejsc w pierwszej klasie: 168, drugiej — 411, w sumie — 579. W klasie pierwszej siedzenia ustawione są w układzie 2+2, w drugiej — 2+3.

#Fot. 2138
Pospieszny międzynarodowy/Intercity+ numer 705 gotowy do odjazdu.

Udało mi się załapać na początkowy okres sprzedaży, w którym wystawiano jeszcze bilety manualnie. Tym sposobem do mojej kolekcji trafiły pierwsze klasyczne blankiety CIV w okładkach.

Do poniższego biletu wymagana była jeszcze rezerwacja miejsca, która wystawiana była już elektronicznie i kosztowała 2 EUR (według kursu kolejowego 8,88 zł). Zatem za przejazd Przemyśl Główny — Lwów zapłaciłem w sumie 22,88 zł.

#Fot. 2159
Okładka biletu.
#Fot. 2160
Bilet wystawiony manualnie.

Lwów

Z Przemyśla wyruszyliśmy zgodnie z planem, o 14.26. W czasie trwającej prawie dwie godziny podróży do Lwowa, nie było żadnych postojów handlowych. Pociąg zatrzymał się tylko technicznie w Medyce i w Mościskach II w celu wejścia na pokład Straży Granicznej i celników: kontrola paszportowa i celna została przeprowadzona w czasie jazdy.

Na dworcu kolejowym we Lwowie zameldowaliśmy się o godzinie 17.17 czasu lokalnego (czas wschodnioeuropejski).

Lwów może poszczycić się piękną halą peronową, która przykrywa wszystkie perony. Gdy tutaj przyjechałem na stacji można było spotkać elektrowozy ВЛ80T i ВЛ40У ze składami wagonów sypialnych. Udało się złapać także elektryczny zespół trakcyjny ЕР9П i spalinowy — ДР1А.

#Fot. 2140
Do Lwowa przyjechaliśmy planowo, o 17.17 czasu lokalnego.
#Fot. 2141
Hala peronowa.
#Fot. 2142
Dnia 4 listopada 1861 roku pierwszy pociąg z Wiednia przyjechał do Lwowa. To był początek komunikacji kolejowej na terenach obecnej Ukrainy.
#Fot. 2143
Elektrowóz ВЛ40У-1391-2.
#Fot. 2144
ЧМЕ3-4717.
#Fot. 2145
ВЛ80T-1868 oczekuje odjazdu z pociągiem 372 relacji Lwów — Mohylew.
#Fot. 2147
Pod dachem…
#Fot. 2149
Spalinowy zespół trakcyjny ДР1А-216.
#Fot. 2152
Wnętrze dworca.
#Fot. 2153
Rozkład pociągów dalekobieżnych.
#Fot. 2154
Dworzec z zewnątrz.

Wyjście do miasta

Przed dworcem znajduje się pętla tramwajowa, z której między innymi odjeżdżają tramwaje linii okrężnych: 1 i 9, które spod dworca jadą w kierunku centrum i tam robią pętlę wokół śródmieścia: jedynka zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a dziewiątka — przeciwnie.

#Fot. 2155
Pętla tramwajowa.
#Fot. 2156
Tory w kierunku centrum.
#Fot. 2157
Dekoracja liniowa tramwaju linii 1.
#Fot. 2158
Opera Lwowska.

W części drugiej przedstawię więcej zdjęć samego Lwowa.

Wpis jest częścią serii Lwów 2017, zobacz również:
następny wpis: Lwów