Parowozem przez Małopolskę
5–6 kwietnia 2014: Chabówka — Nowy Sącz — Chabówka2014
Dzień zerowy: dojazd do Krakowa
Impreza Parowozem przez Małopolskę
miała rozpocząć się w sobotę 5 kwietnia rano (9.20). Ze względu na zawieszenie ruchu pociągów na odcinku Sucha Beskidzka — Zakopane (spowodowane budową zapory wodnej Świnna Poręba), nie dało się tam dojechać pociągiem. Rozkład uruchomionej KKZ nijak mi nie pasował. Zatem dojazd w nocy z piątku na sobotę odpadał. Mimo wszystko zdecydowałem się na nocleg w Krakowie, a nie w Chabówce. Czekała mnie poranna jazda autobusem (Szwagropol), jednak ostatecznie wszystko się udało.
Po kolei: dziś będzie tylko piątek — jazda do Krakowa i moja pierwsza wizyta na nowym dworcu kolejowym, który udostępniono podróżnym 14 lutego bieżącego roku.
Kraków Nowy Główny
Wraz z otwarciem nowego dworca, stary budynek został zamknięty. Obsługę pasażerów przejął w całości nowy obiekt, który znajduje się pod ziemią i peronami. Znajduje się on mniej więcej w połowie długości peronów i łączy się z Galerią Krakowską z jednej strony oraz Małopolskim Dworcem Autobusowym z drugiej. Ponadto połączony jest z przystankiem Krakowskiego Szybkiego Tramwaju Dworzec Główny Tunel
.
Wnętrze bardziej przypomina centrum handlowe niż dworzec. Jedynie pojawiające się tu i tam niebieskie wyświetlacze z odjazdami i przyjazdami przypominają o tym, że to coś więcej niż tylko rozszerzenie Galerii Krakowskiej. Trochę przesadzam, bo tak naprawdę dworzec jest o wiele bardziej funkcjonalny niż nowy dworzec w Poznaniu — przede wszystkim można z niego dostać się na wszystkie perony.
Zasadniczy poziom -1 znajduje się na tej samej wysokości co dolny poziom MDA i odpowiednie piętro GK. Na każdy peron można dostać się przez dwa wyjścia ze schodami, dwie windy i jedne schody ruchome. Większość przestrzeni zajmują lokale usługowe, w tym na przykład Biedronka i Wars Express. Obniżona o pół piętra część stanowi funkcjonalnie poczekalnię. Od południa jest ograniczona przez punkty bezpośrednio związane z obsługą podróżnych — znajduje się tu większość kas, Centrum Obsługi Klienta PKP Intercity i skrytki bagażowe. Za kasami znajduje się podwyższona antresola, gdzie znajduje się Strefa VIP PKP Intercity oraz wyjście do miasta
.
Moim zdaniem trochę kiepsko rozwiązana jest komunikacja poczekalni z peronami. Aby dostać się z niej (lub spod kasy) na peron mamy dwie opcje: albo pojechać windą, albo wejść po zwykłych schodach na zasadniczy poziom (przy brzegach hali
są pochylnie), zawrócić i eskalatorem do góry. Podróżnym pewnie łatwiej byłoby się zorientować w przestrzeni, gdyby schody na poziom peronów byłby zamontowane odwrotnie — nie trzeba byłoby zawracać w drodze do góry. Chociaż z drugiej strony w ten sposób nie zobaczyliby tych wszystkich pięknych wystaw sklepowych (ale przecież śpieszą się na pociąg, więc nie ma co stosować takich rozpraszaczy w tym momencie). Ponadto strumień przyjezdnych kierowany byłby właśnie do poczekalni i istniałoby ryzyko, że uciekną z dworca przez antresolę (kierunek Stare Miasto) i ani nie kupią nic na dworcu, ani nie wstąpią do Galerii Krakowskiej…
Niestety dworzec otwarty jest tylko w godzinach 6.00–22.00. Poza tymi godzinami czynne są dwa tunele pod peronami umożliwiające dostanie się na perony: Magda
i ten na północnym krańcu peronów.
Uważam, że nowy dworzec jest całkiem funkcjonalny, choć podobnie jak w Poznaniu czy Katowicach czuć, że funkcja dworcowa jest dodatkiem do centrum handlowego. Nie trzeba już za to gnać ze starego dworca na perony, bo nowe kasy i poczekalnia znajdują się pod nimi. Z drugiej strony i tak każdy kto z dworca będzie chciał pójść na Stare Miasto będzie musiał przejść obok starego budynku (no chyba, że będzie wolał przespacerować się po wnętrzu Galerii Krakowskiej).
Kontynuacja już wkrótce. Wiem, że rozgrzebałem dużo relacji, ale ostatnio kiepsko u mnie z czasem i nie bardzo mam jak kończyć tego wszystkiego. :/