2020
Hajnówka i Czeremcha w roku 2012
Dzisiaj sięgniemy do archiwum — wycieczka z listopada 2012 roku, kiedy to po raz pierwszy wybrałem się do Hajnówki i Czeremchy.
KM 8025 KM 205
Najpierw pojechałem do Siedlec pociągiem osobowym Kolei Mazowieckich linii KM 205. To był szalony okres w Kolejach Mazowieckich, kiedy postanowiono oznaczyć numerem każdą występującą relację tego przewoźnika. Z tego co pamiętam powstało ponad sto oznaczeń, a w gablotach na peronach prezentowany był schemat połączeń z oznaczeniem wszystkich relacji, który był wyjątkowo nieczytelny.
W tym przypadku, pierwsza cyfra oznaczała numer głównej
linii — 2: Warszawa — Łuków, a kolejne dwie — 03 — wariant relacji: Warszawa Zachodnia — Siedlce. Podstawowa, pełna relacja do Łukowa miała oznaczenie KM 201, kursy skrócone do Mrozów — KM 204, Mińska Mazowieckiego — KM 205. Pociągi Grodzisk Mazowiecki — Mińsk Mazowiecki zakwalifikowano jako KM 206. Jedyne połączenie w relacji Łuków — Grodzisk Mazowiecki: KM 208. Inne relacje łączone, na przykład z Żyrardowa albo Radomia dostawały kolejne numery. Dla odróżnienia (!), przyspieszona Łukowianka
nosiła oznaczenie KME 22.
Obecne rozwiązanie z oznaczaniem linii w większości zgodnie z numerem linii kolejowej, po której kursuje dany pociąg jest moim zdaniem dużo bardziej zrozumiałe.
Siedlce
Zdjęcia z Siedlec są już historyczne. Stacja została zmodernizowana: zbudowano nowe perony i zburzono starą kładkę nad torami. Dworzec natomiast dużo się nie zmienił w ciągu tych ośmiu lat.
R 88431
Po około 20-minutowej przesiadce w Siedlcach, o 8.55 wyruszyłem pociągiem Regio 88431 do Hajnówki przez Czeremchę. Ówcześnie nie za bardzo orientowałem się w honorowaniu biletów i kupowałem wszystko osobno. Teraz od razu kupiłbym bilet w taryfie REGIO z Warszawy do Hajnówki, ponieważ przy połączeniach wychodzących poza obszar obsługi Kolei Mazowieckich nawet one honorują bilety Przewozów Regionalnych. ;)
Dworzec w Hajnówce
Do Hajnówki dotarłem kilka minut po godzinie jedenastej. Budynek dworca jest okazały, ale niestety już wtedy był zamknięty. Oddano go do użytku całkiem niedawno, bo 9 września 1986 roku. Do tego czasu znajdował się tutaj tymczasowy, drewniany dworzec, który zastąpił zburzony w 1944 roku okazały budynek.
Hajnówka
Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej – Hajnówka
W sezonie letnim Lasy Państwowe prowadzą ruch turystyczny na Kolei Leśnej. W listopadzie można było zaobserwować lokomotywę V10C-557 zaparkowaną przed lokomotywownią.
R 88432
Przed czternastą wróciłem na dworzec, skąd o 14.10 miałem pociąg powrotny do Siedlec. Plan zakładał, że wysiądę z niego w Czeremsze i stamtąd wrócę do Warszawy przez Białystok.
Czeremcha
Mój pociąg przyjechał do Czeremchy o 14.41. Mimo krótkiego postoju zdążyłem wspiąć się na kładkę i wykonać zdjęcie wyjazdu SA133-009 podanym semaforem kształtowym na pierwszym planie i dworcem w tle.
Dworzec w Czeremsze
Budynek dworca został zbudowany w latach 1986–89. Otwarcie nastąpiło 4 października 1989. W centralnej części budynku znajdowała się przestronna poczekalnia z kasami biletowymi. Na podstawie treści zachowanej tablicy informacyjnej możemy się dowiedzieć, że w latach świetności na dworcu znajdowały się ponadto: poczta, bufet, świetlica dla podróżnych, toalety i przechowalnia bagażu. W 2012 roku czynna była tylko poczekalnia.
Czeremcha liczy niecałe trzy tysiące mieszkańców, ale niegdyś stanowiła czterokierunkowy węzeł (obecnie trzykierunkowy) i znajdowała się tu lokomotywownia i wagonownia. Stąd taka forma dworca — mniejsza niż tego w Bielsku Podlaskim, ale nadal reprezentacyjna.
Dworzec został zburzony pod koniec 2018 roku. Budowa nowego, mniejszego dworca trwała nieco ponad rok — otwarcie dla podróżnych nastąpiło 16 stycznia 2020 roku. Podobno obiekt został zrealizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, ale na moje oko projekt znacząco odbiega od poprzednich, zestandaryzowanych dworców systemowych.
Na kanale Grupy PKP można obejrzeć timelapse z budowy nowego dworca. Widać na nim dobrze porównanie wyglądu brył starego i nowego dworca. Moim zdaniem stary prezentował się zdecydowanie lepiej niż ten nowy, z przerośniętym oraz nieproporcjonalnie grubym i wysoko zawieszonym zadaszeniem budynku i parkingu rowerowego.
R 88727
Z Czeremchy wyjechałem minute przed piętnastą na pokładzie SA108-007. Był to mój pierwszy przejazd produktem ZNTK Poznań tej serii — wcześniej jechałem tylko SA102. W 2012 zdarzało się jeszcze, ze pociągi pomiędzy Czeremchą a Białymstokiem obsługiwał jeden z ostatnich czynnych SN81, ale ja niestety trafiłem na coś nowszego, wspomniany SA108.
Dystans 77 kilometrów do Białegostoku pokonaliśmy w godzinę i 46 minut, co daje prędkość średnią niecałych 44 kilometrów na godzinę.
TLK (D) 10012 Hańcza
Ostatnim pociągiem tego dnia był Międzynarodowy Pospieszny 10012 Hańcza
z Szostakowa (Šeštokai) do Warszawy Zachodniej. Z tego co pamiętam, w rozkładzie oznaczony on był jako pociąg TLK, ale na bilecie widnieje kategoria Pos.
i adnotacja: Przejazd pociągiem międzynarodowym na odcinku krajowym.
.
Wówczas zniżki ustawowe, w tym uczniowska 37%, nie obowiązywały w pociągach międzynarodowych i w PKP Intercity na odcinkach krajowych dla osób poniżej 26. roku życia stosowano ulgę handlową MAX-26
, której wymiar wynosił 26%.
Hańczę
do Białegostoku przyprowadziła SU45-168, która została wymieniona na lokomotywę elektryczną, z którą pociąg udał się w dalszą drogę — ze mną na pokładzie. Z Białegostoku wyruszyliśmy o 17.53 i do Warszawy Wschodniej dojechaliśmy o 20.41.
Obecnie Hańcza
nie jeździ już z Szostakowa do Warszawy, ale z Suwałk do Krakowa. Mimo tego nadal jest, przynajmniej częściowo, pociągiem międzynarodowym — dostała grupę wagonową z Grodna (obecnie nie kursuje z powodu zamknięcia granic). Czas przejazdu uległ poprawie: obecnie wyjazd z Białegostoku następuje o 17.55 i do Warszawy Wschodniej Hańcza
dojeżdża już o 20.09 (2 godziny 14 minut zamiast 2 godzin i 48 minut).
Przyporządkowane kategorie: PKP Intercity (23), SA108 (3), SA133 (3), PKP Cargo (8), Przewozy Regionalne (7), TLK Hańcza (3), Czeremcha (3), Hajnówka (3), podlaskie (4), mazowieckie (5), ER75 (1), SA105 (2), SM48 (1), SU45 (1)