Menu
31
maja
2020
19.00

Hajnówka i Czeremcha w roku 2012

Dzisiaj sięgniemy do archiwum — wycieczka z listopada 2012 roku, kiedy to po raz pierwszy wybrałem się do Hajnówki i Czeremchy.

#Fot. 2424
Warszawa Wschodnia.

KM 8025 KM 205

Najpierw pojechałem do Siedlec pociągiem osobowym Kolei Mazowieckich linii KM 205. To był szalony okres w Kolejach Mazowieckich, kiedy postanowiono oznaczyć numerem każdą występującą relację tego przewoźnika. Z tego co pamiętam powstało ponad sto oznaczeń, a w gablotach na peronach prezentowany był schemat połączeń z oznaczeniem wszystkich relacji, który był wyjątkowo nieczytelny.

W tym przypadku, pierwsza cyfra oznaczała numer głównej linii — 2: Warszawa — Łuków, a kolejne dwie — 03 — wariant relacji: Warszawa Zachodnia — Siedlce. Podstawowa, pełna relacja do Łukowa miała oznaczenie KM 201, kursy skrócone do Mrozów — KM 204, Mińska Mazowieckiego — KM 205. Pociągi Grodzisk Mazowiecki — Mińsk Mazowiecki zakwalifikowano jako KM 206. Jedyne połączenie w relacji Łuków — Grodzisk Mazowiecki: KM 208. Inne relacje łączone, na przykład z Żyrardowa albo Radomia dostawały kolejne numery. Dla odróżnienia (!), przyspieszona Łukowianka nosiła oznaczenie KME 22.

Obecne rozwiązanie z oznaczaniem linii w większości zgodnie z numerem linii kolejowej, po której kursuje dany pociąg jest moim zdaniem dużo bardziej zrozumiałe.

#Fot. 2425
Wnętrze ER75-009 Kolei Mazowieckich.

Siedlce

Zdjęcia z Siedlec są już historyczne. Stacja została zmodernizowana: zbudowano nowe perony i zburzono starą kładkę nad torami. Dworzec natomiast dużo się nie zmienił w ciągu tych ośmiu lat.

#Fot. 2426
Peron trzeci w Siedlcach.
#Fot. 2427
Stare perony i nieistniejąca już kładka nad torami.
#Fot. 2430
SM48-030.
#Fot. 2431
SM42-601 wykonująca manewry i SA133-009 do Hajnówki.

R 88431

Po około 20-minutowej przesiadce w Siedlcach, o 8.55 wyruszyłem pociągiem Regio 88431 do Hajnówki przez Czeremchę. Ówcześnie nie za bardzo orientowałem się w honorowaniu biletów i kupowałem wszystko osobno. Teraz od razu kupiłbym bilet w taryfie REGIO z Warszawy do Hajnówki, ponieważ przy połączeniach wychodzących poza obszar obsługi Kolei Mazowieckich nawet one honorują bilety Przewozów Regionalnych. ;)

Dworzec w Hajnówce

Do Hajnówki dotarłem kilka minut po godzinie jedenastej. Budynek dworca jest okazały, ale niestety już wtedy był zamknięty. Oddano go do użytku całkiem niedawno, bo 9 września 1986 roku. Do tego czasu znajdował się tutaj tymczasowy, drewniany dworzec, który zastąpił zburzony w 1944 roku okazały budynek.

#Fot. 2436
Stacja w Hajnówce.
#Fot. 2438
Plac przed dworcem.
#Fot. 2439
Wyjazd w Kierunku Lewek.
#Fot. 2443
Kładka do miasta.

Hajnówka

#Fot. 2451
Drewniana zabudowa Hajnówki i Nysa.

Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej – Hajnówka

W sezonie letnim Lasy Państwowe prowadzą ruch turystyczny na Kolei Leśnej. W listopadzie można było zaobserwować lokomotywę V10C-557 zaparkowaną przed lokomotywownią.

#Fot. 2445
Hala lokomotywowni kolei leśnej w Hajnówce.
#Fot. 2446
Lokomotywa V10C-557.

R 88432

Przed czternastą wróciłem na dworzec, skąd o 14.10 miałem pociąg powrotny do Siedlec. Plan zakładał, że wysiądę z niego w Czeremsze i stamtąd wrócę do Warszawy przez Białystok.

Czeremcha

Mój pociąg przyjechał do Czeremchy o 14.41. Mimo krótkiego postoju zdążyłem wspiąć się na kładkę i wykonać zdjęcie wyjazdu SA133-009 podanym semaforem kształtowym na pierwszym planie i dworcem w tle.

#Fot. 2461
Wyjazd SA133-009 do Siedlec.
#Fot. 2460
Semafor wyjazdowy z Czeremchy; podany.
#Fot. 2459
To zdjęcie, z zielonym gagarinem ST44-399, od ponad siedmiu lat pełni funkcję tła niniejszej strony. :)

Dworzec w Czeremsze

Budynek dworca został zbudowany w latach 1986–89. Otwarcie nastąpiło 4 października 1989. W centralnej części budynku znajdowała się przestronna poczekalnia z kasami biletowymi. Na podstawie treści zachowanej tablicy informacyjnej możemy się dowiedzieć, że w latach świetności na dworcu znajdowały się ponadto: poczta, bufet, świetlica dla podróżnych, toalety i przechowalnia bagażu. W 2012 roku czynna była tylko poczekalnia.

Czeremcha liczy niecałe trzy tysiące mieszkańców, ale niegdyś stanowiła czterokierunkowy węzeł (obecnie trzykierunkowy) i znajdowała się tu lokomotywownia i wagonownia. Stąd taka forma dworca — mniejsza niż tego w Bielsku Podlaskim, ale nadal reprezentacyjna.

#Fot. 2463
Dworzec w Czeremsze.
#Fot. 2456
Wnętrze dworca w Czeremsze.
#Fot. 2457
Uprasza się podróżnych o zachowanie czystości oraz Dewocjonalia i inne artykuły.
#Fot. 2474
Strzeż się fiata z żółtym czołem!

Dworzec został zburzony pod koniec 2018 roku. Budowa nowego, mniejszego dworca trwała nieco ponad rok — otwarcie dla podróżnych nastąpiło 16 stycznia 2020 roku. Podobno obiekt został zrealizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, ale na moje oko projekt znacząco odbiega od poprzednich, zestandaryzowanych dworców systemowych.

Na kanale Grupy PKP można obejrzeć timelapse z budowy nowego dworca. Widać na nim dobrze porównanie wyglądu brył starego i nowego dworca. Moim zdaniem stary prezentował się zdecydowanie lepiej niż ten nowy, z przerośniętym oraz nieproporcjonalnie grubym i wysoko zawieszonym zadaszeniem budynku i parkingu rowerowego.

#Fot. 2464
SA105-103 i SA108-007 przy peronie pierwszym.
#Fot. 2467
Budynek administracyjny. Nie został zburzony przy okazji rozbiórki dworca.

R 88727

Z Czeremchy wyjechałem minute przed piętnastą na pokładzie SA108-007. Był to mój pierwszy przejazd produktem ZNTK Poznań tej serii — wcześniej jechałem tylko SA102. W 2012 zdarzało się jeszcze, ze pociągi pomiędzy Czeremchą a Białymstokiem obsługiwał jeden z ostatnich czynnych SN81, ale ja niestety trafiłem na coś nowszego, wspomniany SA108.

Dystans 77 kilometrów do Białegostoku pokonaliśmy w godzinę i 46 minut, co daje prędkość średnią niecałych 44 kilometrów na godzinę.

#Fot. 2466
SA108-007 gotowy do odjazdu jako pociąg do Białegostoku.
#Fot. 2469
SA108 po przyjeździe do Białegostoku.
#Fot. 2470
Dwa EN57 w Białymstoku: EN57-1547 jako pociąg do Ełku i EN57-1543 jako pociąg do Szepietowa.

TLK (D) 10012 Hańcza

Ostatnim pociągiem tego dnia był Międzynarodowy Pospieszny 10012 Hańcza z Szostakowa (Šeštokai) do Warszawy Zachodniej. Z tego co pamiętam, w rozkładzie oznaczony on był jako pociąg TLK, ale na bilecie widnieje kategoria Pos. i adnotacja: Przejazd pociągiem międzynarodowym na odcinku krajowym..

Wówczas zniżki ustawowe, w tym uczniowska 37%, nie obowiązywały w pociągach międzynarodowych i w PKP Intercity na odcinkach krajowych dla osób poniżej 26. roku życia stosowano ulgę handlową MAX-26, której wymiar wynosił 26%.

Hańczę do Białegostoku przyprowadziła SU45-168, która została wymieniona na lokomotywę elektryczną, z którą pociąg udał się w dalszą drogę — ze mną na pokładzie. Z Białegostoku wyruszyliśmy o 17.53 i do Warszawy Wschodniej dojechaliśmy o 20.41.

Obecnie Hańcza nie jeździ już z Szostakowa do Warszawy, ale z Suwałk do Krakowa. Mimo tego nadal jest, przynajmniej częściowo, pociągiem międzynarodowym — dostała grupę wagonową z Grodna (obecnie nie kursuje z powodu zamknięcia granic). Czas przejazdu uległ poprawie: obecnie wyjazd z Białegostoku następuje o 17.55 i do Warszawy Wschodniej Hańcza dojeżdża już o 20.09 (2 godziny 14 minut zamiast 2 godzin i 48 minut).

#Fot. 2471
SU45-168 po przyprowadzeniu pociągu TLK 10012 Hańcza z Szostakowa (Šeštokai). Za chwilę zostanie wymieniona na lokomotywę elektryczną, która poprowadzi pociąg w dalszą drogę do Warszawy.