Menu

Turkol Podlasie 2019

Mrówką przez północno-wschodnią Polskę, 7–10 lutego 2019.
14
maja
2020
22.23

Bielsk Podlaski, Hajnówka i Cisówka

W drugiej części dnia 9 lutego 2019 roku przejechaliśmy zespołem trakcyjnym MR/MRD z Białegostoku do Cisówki przez Bielsk Podlaski, Lewki, Hajnówkę i Siemianówkę i z powrotem.

#Fot. 2346
MRD 4215 + MR 4015 w peronach stacji Białystok.

19204/5 Tur

Odjazd do Hajnówki zaplanowano na godzinę 13.05. Odjechaliśmy planowo. Następny postój zaplanowano w Bielsku Podlaskim z planowym przyjazdem o 13.57, ale po drodze zatrzymaliśmy się dodatkowo jeszcze w Strabli, gdzie w ramach modernizacji linii kolejowej numer 32 zbudowano nowy peron. Stary, drewniany budynek pełniący niegdyś funkcję dworca jest w opłakanym stanie i umieszczona na nim nowa tablica z nazwą stacji mocno kontrastuje.

#Fot. 2347
Strabla, tablica już nowa.
#Fot. 2349
Nowy peron w Strabli.
#Fot. 2350
Bielsk Podlaski.

Bielsk Podlaski

W Bielsku Podlaskim przewidziano trzyminutowy postój. Jednak mimo dodatkowego postoju w Strabli, przyjechaliśmy tu o 13.48, dziewięć minut przed planem. W związku z tym czasu było wystarczająco, aby zrobić kilka zdjęć z kładki oraz przejść się na dworzec i zobaczyć od środka ten budynek na kilka miesięcy przed zburzeniem.

Budowę dworca zakończono w 1990 roku. Stylistycznie był bardzo podobny do tego zbudowanego rok wcześniej w Czeremsze, ale dużo większy, co zapewne było spowodowane wielkością Bielska Podlaskiego w porównaniu do Czeremchy oraz faktu, iż pełnił on również funkcję dworca PKS. Prostokątna bryła dworca przykryta została okazałym dwupołaciowym dachem, który jednocześnie stanowił zadaszenie nad peronem przy dworcu z jednej strony i stanowiskami autobusowymi z drugiej.

Poczekalnia była obszerna, a na jej przeciwległych końcach znajdowały się kasy PKP i PKS. W lutym 2019 roku całość wyglądała na wymarłą, ale w całkiem dobrym stanie — kasy kolejowe całkiem zlikwidowane, a PKS wyglądały na zamknięte. Pasażerów czekających na pociąg niewielu, ponieważ ruch pociągów na linii przebiegającej przez Bielsk Podlaski również jest niewielki. Obecnie sześć par pociągów, choć kilka lat temu bywało, że kursowały tu jedynie dwie.

W maju 2019 roku dworzec zburzono i na jego miejscu rozpoczęła się budowa nowego dworca systemowego.

#Fot. 2353
Poczekalnia na dworcu w Bielsku Podlaskim.
#Fot. 2354
Na podłodze widać fragment roku budowy dworca — 1990.

Hajnówka

Do Hajnówki dojechaliśmy nieczynną w ruchu pasażerskim linią numer 52, której modernizacja właśnie dobiegała końca. Nasz pociąg był pierwszym pociągiem pasażerskim, który przejechał po tej linii po remoncie.

Przy peronie trzecim zameldowaliśmy się minutę po planie, o 14.46. Następnym punktem programu był przejazd do Cisówki, który musiał się odbyć ze wschodniej części stacji — w trakcie wykonywania przez mrówkę niezbędnych manewrów udało mi się złapać odjazd pociągu do Siedlec, który obsługiwał wagon motorowy SA105-103.

#Fot. 2360
SA105-103 jako R 10872 do Siedlec.

99205 Tartak

O godzinie 15.03 wyruszyliśmy w drogę do Cisówki, nieczynnym w ruchu pasażerskim odcinkiem linii numer 31. Po rodze zatrzymaliśmy się na dziesięciominutowe postoje w Narewce i w Siemianówce.

#Fot. 2367
Podczas postoju w Narewce.
#Fot. 2369
Siemianówka.

Cisówka

Do Cisówki, przystanku zagubionego gdzieś pomiędzy zalewem Siemianówka a granicą z Białorusią, dojechaliśmy o 15.57. Biegną tutaj dwa tory: normalny i szeroki. Obok nasypu ustawione jest pudło wagonu krytego, które niegdyś służyło za poczekalnię.

Pociągi pasażerskie do Cisówki kursowały do 2004 roku. Pod koniec obsługiwane były zespołami trakcyjnymi serii SN81, ale wcześniej, z powodu braku innego taboru, w ruchu były składy wagonowe, a dokładniej — jedna lokomotywa i jeden wagon. Takie rozwiązanie było problematyczne, ponieważ Cisówka to ostatni przystanek przed granicą i nie ma tu, ani nigdzie dalej możliwości dokonania oblotu składu — pociągi więc na odcinku pięciu kilometrów od Siemianówki do Cisówki w jedną stronę musiały jeździć wagonem naprzód.

#Fot. 2371
Cisówka i dawna poczekalnia.

19206 Tartak

W drogę powrotną udaliśmy się o 16.05, do Hajnówki dojechaliśmy o 16.36, gdzie mieliśmy prawie godzinę przerwy do czasu odjazdu w kierunku Białegostoku

#Fot. 2376
Wyjazd z Hajnówki w kierunku Lewek, w tamtym momencie rozjazd był zdemontowany i wyjazd możliwy był tylko z toru na pierwszym planie.

99206/7 Tur

Wyruszyliśmy o 17.32 i punkt 19.00 zatrzymaliśmy się na stacji w Białymstoku, osiem minut przed rozkładem jazdy.