Menu
20
marca
2021
20.45

Hajnówka — Lewki w ruchu planowym

Wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2020 reaktywowano planowy ruch pociągów osobowych na linii numer 52 na odcinku Lewki — Hajnówka.

Podróż do Hajnówki zacząłem nietypowo — od stacji Warszawa Wileńska, skąd udałem się Kolejami Mazowieckimi do Tłuszcza. Ten zabieg spowodowany był chęcią przejechania się podsyłowym kursem na Czeremszaka, na którym w ostatnim czasie pojawiał się zespół VT628.

Os 11641 R60

#Fot. 2847
EN57AKM-1598 na stacji Warszawa Wileńska

Osobówka do Tłuszcza pokonuje 33 kilometry w rozkładowym czasie 38 minut. Mój kurs zajął równe 40 — do Tłuszcza dojechaliśmy dwie minuty po planie, o 9.50.

#Fot. 2848
Tłuszcz

Większość pasażerów, która dojechała do Tłuszcza pozostała na peronie czwartym, gdzie po chwili podstawił się wagon motorowy VT627-105, który o 10.00 miał zaplanowany odjazd do Ostrołęki.

Mimo, że linia do Ostrołęki jest zelektryfikowana, to często obsługę stanowią wagony motorowe ze względu na niskie potoki pasażerskie i fakt zlokalizowania jedynej bazy utrzymującej tabor spalinowy w Kolejach Mazowieckich właśnie w Tłuszczu.

#Fot. 2849
VT627-105 odjeżdża do Ostrołęki.

Tłuszcz

Po sfotografowaniu odjazdu fałteka, wybrałem się zobaczyć co słychać na dworcu i w okolicy.

#Fot. 2841
Parowóz Hutnik (Chrzanów 2597/1958) stojący w charakterze pomnika przed dworcem w Tłuszczu.

OsP 191488 RE6

Na jakieś piętnaście minut przed odjazdem mojego kolejnego pociągu udałem się w perony, żeby zobaczyć, czym będę jechał. Niestety okazało się, że podstawiony został 222M, a nie VT628, na którego liczyłem.

#Fot. 2842
222M-002 oczekuje godziny odjazdu z pociągiem przyspieszonym 19148 do Warszawy Wschodniej.
#Fot. 2844
Wnętrze 222M-002

Z Tłuszcza wyjechaliśmy zgodnie z rozkładem, o 10.28. Pociąg do Warszawy Wschodniej ma przyspieszony charakter (stąd oznaczenie linii — RE6) i do Zielonki zatrzymuje się wyłącznie w Wołominie; dalej już na każdym przystanku.

Do Warszawy dojechaliśmy o 11.07, minutę po planie. Prędkość średnia wyniosła niecał 63 km/h.

OsP 99159 Czeremszak

Na stacji Warszawa Wschodnia skład z Tłuszcza przechodzi na Czeremszaka — przyspieszony pociąg do Czeremchy. Odjazd następuje po 14 minutach od przyjazdu poprzedniego — o 11.20. Tym razem udało się dotrzymać rozkładu na całej trasie: w Czeremsze zameldowaliśmy się o 13.56.

#Fot. 2845
Warszawa Wschodnia

Pokonanie 179 kilometrów zajęło 2 godziny i 36 minut, co przekłada się na średnią prędkość handlową niecałych 69 km/h.

W Czeremsze przyjazd pociągu z Warszawy jest ładnie skorelowany z odjazdami w pozostałych kierunkach — dokładnie po dziesięciu minutach odjeżdżają dwa pociągi Polregio: jeden do Białegostoku, a drugi do Hajnówki.

Z racji ograniczonego czasu, nie miałem możliwości obejrzenia nowego dworca, którego budowa została już zakończona. Kilka zdjęć na peronie drugim i zająłem miejsce w SA133-009.

#Fot. 2846
Czeremcha. Od lewej: SA133-020 z pociągiem do Białegostoku, SA133-009 — do Hajnówki i 222M-002 — do Siedlec.
#Fot. 2851
Dni semaforów kształtowych w Czeremsze są już policzone — zostały unieważnione i ich funkcję przejęły nowe, świetlne.
#Fot. 2852
SA108-007

R 10895

Odjazd z Czeremchy nastąpił o 14.07, minutę po planie, ale do Hajnówki dotarliśmy dwie minuty przed czasem — o 14.37. Obliczenia prędkości średniej było tu zatem proste, bo 30-kilometrową trasę pokonaliśmy w równo 30 minut — średnia handlowa równa była 60 km/h.

Hajnówka

W Hajnówce diametralnie zmieniła się obsługa pociągów. Część pociągów kursuje w relacjach wydłużonych z/do Białegostoku, a nawet te kończące bieg w Hajnówce nie zatrzymują się w większości przy peronie pierwszym po wschodniej stronie dworca, jak to było dotychczas.

Zamiast tego, wykorzystywane są głównie perony trzeci i czwarty, które po modernizacji zostały przeniesione na drugą stronę kładki i nie znajdują się już w bezpośrednim sąsiedztwie budynku dworca.

Peron czwarty znajduje się przy torze dziesiątym, łączącym wschodnią i zachodnią stronę stacji, pomiędzy liniami 31 (Siedlce — Siemianówka) i 52 (Lewki — Białowieża). Jest to jedyna krawędź, przy której mogą zatrzymać się pociągi relacji Czeremcha — Białystok/Bielsk Podlaski kursujące przez Hajnówkę.

Peron trzeci tak naprawdę ma wspólny początek z peronem czwartym — przy nim również znajduje się jedna krawędź, ale jest to tor linii 52, z którego nie można wjechać na linię 31.

#Fot. 2853
SA133-009 przy nowym peronie w Hajnówce.

Na torach stacyjnych po wschodniej stronie stacji stały dwa ładowne składy z lokomotywami ECCO RAIL — M62-3518 i BR232-443.

#Fot. 2854
M62-3518
#Fot. 2855
Dworzec w Hajnówce.
#Fot. 2856
Na pierwszym planie: BR232-443.
#Fot. 2857
M62-3518 i BR232-443
#Fot. 2859
ЗАЗ A10C3A #01

SA133-009 po przyjeździe z Czeremchy przestawił się na tor czwarty przy peronie trzecim, aby zwolnić krawędź przy peronie czwartym. Taki manewr był konieczny, ponieważ o 15.05 zaplanowano przyjazd pociągu R 10873 Orlanka z Białegostoku do Siedlec. Jak wspomniałem wyżej, dla pociągu w tej relacji dostępna jest wyłącznie jedna krawędź, przy peronie czwartym właśnie.

SA133-009 następnie odjeżdżał jako osobówka do Białegostoku, więc w momencie zajęcia krawędzi przy peronie czwartym, jedyna dostępna dla niego krawędź to ta przy peronie trzecim.

Tak układ torów, świeżo po modernizacji i wznowieniu ruchu w kierunku Białegostoku nie wydaje się najszczęśliwszym. W szczególności nie da się tu przeprowadzić krzyżowania pociągów w relacji Białystok — Czeremcha. Stąd poprzednia lokalizacja peronów, widoczna na zdjęciu poniżej i w relacji z mojej poprzedniej wizyty w Hajnówce wydawała się sensowniejsza.

Pomyślałem więc, że ruchowo stacja straciła na modernizacji. Sprawdziłem jednak archiwalny schemat i okazało się, że mimo dogodniejszej lokalizacji peronów do zrealizowania krzyżowań i tak nie były one możliwe — z toru przy peronie czwartym (odpowiedniku obecnego trzeciego) nie dało się wjechać na tor łączący z linią 31.

#Fot. 2860
SA133-012 wjeżdża do Hajnówki jako pociąg R 10873 Orlanka z Białegostoku do Siedlec. W tym miejscu niegdyś znajdowały się perony 3 i 4 (por. stan sprzed modernizacji).
#Fot. 2861
SA133-012 i SA133-009

R 10716

Tutaj podobnie jak przy Czeremszaku odjazd i przyjazd odbyły się zgodnie z rozkładem — ruszyliśmy z Hajnówki o 15.14 i do Białegostoku dotarliśmy o 16.35.

#Fot. 2862
SA133-009 jako pociąg R 10716 do Białegostoku.
#Fot. 2863
Tabliczka wewnątrz członu SA133-009A. Zwraca uwagę błędne oznaczenie członu: ra, znane z elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57, zamiast A.

Przy wysiadaniu moją uwagę zwróciła tabliczka z numerem EVN i oznaczeniem członu w SA133-009A. Z jakiegoś powodu użyto oznaczenia ra zamiast A.

Białystok

#Fot. 2864
SA105-103 w Białymstoku, za nim EN57-1160. W tle EN57AL-1551 i EN57AL-1555.

Dworzec w Białymstoku ostatnio przeszedł modernizację i prezentuje się naprawdę ładnie. Kontrowersyjne jest jedynie wykonanie tablic zbiorczych wyświetlających odjazdy i przyjazdy — zamiast standardowego niebieskiego tła zdecydowano się użyć białego, które w połączeniu z niezbyt dużym stopniem pisma i jego grubością powoduje, że z większej odległości czytelne są jedynie godziny odjazdów/przyjazdów, które pozostawiono na niebieskim tle.

#Fot. 2866
Wnętrze dworca w Białymstoku po niedawnym remoncie.

TLK 13102 Hańcza

Ostatnim pociągiem tego dnia była Hańcza, którą odjechałem z Białegostoku o 17.26 (planowo) i zameldowałem się w Warszawie Wschodniej o 19.59, trzy minuty po czasie.

#Fot. 2868
Nurek 754 041-2 po przyprowadzeniu z Suwałk pociągu TLK 13102 Hańcza. W Białymstoku zostanie wymieniony na EU07-380.