2021
Hajnówka — Lewki w ruchu planowym
Wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2020 reaktywowano planowy ruch pociągów osobowych na linii numer 52 na odcinku Lewki — Hajnówka.
Podróż do Hajnówki zacząłem nietypowo — od stacji Warszawa Wileńska, skąd udałem się Kolejami Mazowieckimi do Tłuszcza. Ten zabieg spowodowany był chęcią przejechania się podsyłowym kursem na Czeremszaka
, na którym w ostatnim czasie pojawiał się zespół VT628.
Os 11641 R60
Osobówka do Tłuszcza pokonuje 33 kilometry w rozkładowym czasie 38 minut. Mój kurs zajął równe 40 — do Tłuszcza dojechaliśmy dwie minuty po planie, o 9.50.
Większość pasażerów, która dojechała do Tłuszcza pozostała na peronie czwartym, gdzie po chwili podstawił się wagon motorowy VT627-105, który o 10.00 miał zaplanowany odjazd do Ostrołęki.
Mimo, że linia do Ostrołęki jest zelektryfikowana, to często obsługę stanowią wagony motorowe ze względu na niskie potoki pasażerskie i fakt zlokalizowania jedynej bazy utrzymującej tabor spalinowy w Kolejach Mazowieckich właśnie w Tłuszczu.
Tłuszcz
Po sfotografowaniu odjazdu fałteka, wybrałem się zobaczyć co słychać na dworcu i w okolicy.
OsP 191488 RE6
Na jakieś piętnaście minut przed odjazdem mojego kolejnego pociągu udałem się w perony, żeby zobaczyć, czym będę jechał. Niestety okazało się, że podstawiony został 222M, a nie VT628, na którego liczyłem.
Z Tłuszcza wyjechaliśmy zgodnie z rozkładem, o 10.28. Pociąg do Warszawy Wschodniej ma przyspieszony charakter (stąd oznaczenie linii — RE6) i do Zielonki zatrzymuje się wyłącznie w Wołominie; dalej już na każdym przystanku.
Do Warszawy dojechaliśmy o 11.07, minutę po planie. Prędkość średnia wyniosła niecał 63 km/h.
OsP 99159 Czeremszak
Na stacji Warszawa Wschodnia skład z Tłuszcza przechodzi na Czeremszaka
— przyspieszony pociąg do Czeremchy. Odjazd następuje po 14 minutach od przyjazdu poprzedniego — o 11.20. Tym razem udało się dotrzymać rozkładu na całej trasie: w Czeremsze zameldowaliśmy się o 13.56.
Pokonanie 179 kilometrów zajęło 2 godziny i 36 minut, co przekłada się na średnią prędkość handlową niecałych 69 km/h.
W Czeremsze przyjazd pociągu z Warszawy jest ładnie skorelowany z odjazdami w pozostałych kierunkach — dokładnie po dziesięciu minutach odjeżdżają dwa pociągi Polregio: jeden do Białegostoku, a drugi do Hajnówki.
Z racji ograniczonego czasu, nie miałem możliwości obejrzenia nowego dworca, którego budowa została już zakończona. Kilka zdjęć na peronie drugim i zająłem miejsce w SA133-009.
R 10895
Odjazd z Czeremchy nastąpił o 14.07, minutę po planie, ale do Hajnówki dotarliśmy dwie minuty przed czasem — o 14.37. Obliczenia prędkości średniej było tu zatem proste, bo 30-kilometrową trasę pokonaliśmy w równo 30 minut — średnia handlowa równa była 60 km/h.
Hajnówka
W Hajnówce diametralnie zmieniła się obsługa pociągów. Część pociągów kursuje w relacjach wydłużonych z/do Białegostoku, a nawet te kończące bieg w Hajnówce nie zatrzymują się w większości przy peronie pierwszym po wschodniej stronie dworca, jak to było dotychczas.
Zamiast tego, wykorzystywane są głównie perony trzeci i czwarty, które po modernizacji zostały przeniesione na drugą stronę kładki i nie znajdują się już w bezpośrednim sąsiedztwie budynku dworca.
Peron czwarty znajduje się przy torze dziesiątym, łączącym wschodnią i zachodnią stronę stacji, pomiędzy liniami 31 (Siedlce — Siemianówka) i 52 (Lewki — Białowieża). Jest to jedyna krawędź, przy której mogą zatrzymać się pociągi relacji Czeremcha — Białystok/Bielsk Podlaski kursujące przez Hajnówkę.
Peron trzeci tak naprawdę ma wspólny początek z peronem czwartym — przy nim również znajduje się jedna krawędź, ale jest to tor linii 52, z którego nie można wjechać na linię 31.
Na torach stacyjnych po wschodniej stronie stacji stały dwa ładowne składy z lokomotywami ECCO RAIL — M62-3518 i BR232-443.
SA133-009 po przyjeździe z Czeremchy przestawił się na tor czwarty przy peronie trzecim, aby zwolnić krawędź przy peronie czwartym. Taki manewr był konieczny, ponieważ o 15.05 zaplanowano przyjazd pociągu R 10873 Orlanka
z Białegostoku do Siedlec. Jak wspomniałem wyżej, dla pociągu w tej relacji dostępna jest wyłącznie jedna krawędź, przy peronie czwartym właśnie.
SA133-009 następnie odjeżdżał jako osobówka do Białegostoku, więc w momencie zajęcia krawędzi przy peronie czwartym, jedyna dostępna dla niego krawędź to ta przy peronie trzecim.
Tak układ torów, świeżo po modernizacji i wznowieniu ruchu w kierunku Białegostoku nie wydaje się najszczęśliwszym. W szczególności nie da się tu przeprowadzić krzyżowania pociągów w relacji Białystok — Czeremcha. Stąd poprzednia lokalizacja peronów, widoczna na zdjęciu poniżej i w relacji z mojej poprzedniej wizyty w Hajnówce wydawała się sensowniejsza.
Pomyślałem więc, że ruchowo stacja straciła na modernizacji. Sprawdziłem jednak archiwalny schemat i okazało się, że mimo dogodniejszej lokalizacji peronów do zrealizowania krzyżowań i tak nie były one możliwe — z toru przy peronie czwartym (odpowiedniku obecnego trzeciego) nie dało się wjechać na tor łączący z linią 31.
R 10716
Tutaj podobnie jak przy Czeremszaku
odjazd i przyjazd odbyły się zgodnie z rozkładem — ruszyliśmy z Hajnówki o 15.14 i do Białegostoku dotarliśmy o 16.35.
Przy wysiadaniu moją uwagę zwróciła tabliczka z numerem EVN i oznaczeniem członu w SA133-009A. Z jakiegoś powodu użyto oznaczenia ra
zamiast A
.
Białystok
Dworzec w Białymstoku ostatnio przeszedł modernizację i prezentuje się naprawdę ładnie. Kontrowersyjne jest jedynie wykonanie tablic zbiorczych wyświetlających odjazdy i przyjazdy — zamiast standardowego niebieskiego tła zdecydowano się użyć białego, które w połączeniu z niezbyt dużym stopniem pisma i jego grubością powoduje, że z większej odległości czytelne są jedynie godziny odjazdów/przyjazdów, które pozostawiono na niebieskim tle.
TLK 13102 Hańcza
Ostatnim pociągiem tego dnia była Hańcza
, którą odjechałem z Białegostoku o 17.26 (planowo) i zameldowałem się w Warszawie Wschodniej o 19.59, trzy minuty po czasie.
Przyporządkowane kategorie: EN57AKM (2), Warszawa (19), SA108 (3), SA133 (3), Warszawa Wschodnia (7), ST44 (4), 754 (4), Białystok (5), TLK Hańcza (3), Czeremcha (3), Hajnówka (3), SA105 (2), Tłuszcz (1), VT627 (1), 222M (1), BR232 (1), Warszawa Wileńska (1)