TRAKO 2013
X Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO, Gdańsk2013
Kaszub
Tegoroczna edycja targów TRAKO odbyła się w dniach 24–27 września 2013 roku. Obyło się bez wielkich premier. Większość producentów woli urządzać pokazy premierowe podczas targów InnoTrans w Berlinie, które odbywają się naprzemiennie z TRAKO. Niemniej, było trochę ciekawego taboru.
Dzisiaj jednak krótki wstęp — podróż do Gdańska. Wybór padł na TLK 15103 Kaszub
. Niegdyś jeden z bardziej prestiżowych ekspresów w Polsce, obecnie zdegradowany do kategorii TLK, chociaż czas ma możliwie dobry, a skład jest zestawiony lepiej niż niejeden ekspres. Taryfa TLK została wprowadzona niejako w rekompensatę za długi czas przejazdu.
Planowo, pokonanie odcinka Warszawa Centralna — Gdańsk Główny zajmuje 4 godziny i 46 minut, a do przejechania jest 446 kilometrów, co daje prędkość handlową 94 km/h.
Niestety przez jazdę przez jazdę przez sam Inowrocław (i postój tamże) oraz dodatkowe postoje na stacjach pomiędzy Kutnem a Bydgoszczą Kaszub
złapał plecy i do Gdańska dojechał o 21.27 zamiast 20.47 (+40). Przed stacjami zapowiedzi drużyny konduktorskiej zostały poszerzone o informację o opóźnieniu, a przed Tczewem również o skomunikowaniu pociągu pospiesznego
(który oczekiwał przy tym samym peronie, zresztą). Bywa.
Ponadto, od jakiegoś czasu zauważyłem, że w zapowiedziach zaczęto używać zwrotu: życzymy udanego pobytu lub dalszej dobrej podróży
(mniej więcej). A do tego ostatnio pojawiły się w przedsionkach wagonów takie plakaty z informacjami dotyczącymi zasad i usług dostępnych w pociągu:
Hotel Posejdon w Gdańsku to jeden z czterech ostatnich hoteli działających jeszcze pod marką Orbis (obok hoteli Magura w Bielsku-Białej, Gdynia w Gdyni i Wrocław we Wrocławiu). Położony wśród zieleni, niedaleko od morza.
Relacja z samych targów już w następnym wpisie.