Tatry
i Poprad
Lublin, Rzeszów, Zakopane, Kraków, Krynica
2014
Krynica-Zdrój
Wizyta w Krynicy-Zdroju. Jeszcze przed świtem wyjazd z Krakowa pociągiem Regio Jaworzyna
, w trakcie dnia wjazd na Górę Parkową i Jaworzynę Krynicką, a wieczorem powrót nocnym Popradem
do Warszawy.
R 30605 Jaworzyna
Jedyną możliwością dostania się do Krynicy przed południem był właśnie ten pociąg — wyruszający z Krakowa Głównego o 5.08 i dojeżdżający do stacji docelowej o 11.21. Można byłoby jeszcze dojechać na 8.09, ale wiązałoby się to z wyjazdem dzień wcześniej i nocnym koczowaniem na dworcu w Tarnowie. Z kolei TLK Poprad
dojeżdżał do Krynicy o 12.32, przy czym grupa z Warszawy odjeżdżała z Krakowa Głównego o 5.12, część z Gdyni o 6.04, a całość połączona w Płaszowie ruszała dopiero o 6.50.
Wracając do Jaworzyny
: pokonanie 227 kilometrów zajęło sześć godzin i trzynaście minut, co daje prędkość handlową równą 36,51 km/h. Mimo tak słabego wyniku podróż wcale mi się nie dłużyła. Co więcej, momentami zastanawiałem się skąd tak słaby czas — nie miałem wrażenia, że pociąg się wlecze. Myślę, że wśród przyczyn tego odczucia można wymienić piękne widoki z okien pociągu i niską frekwencję, która pozwoliła na nieskrępowane oglądanie ich z obu stron acatusa. Na całej trasie pociąg jechał w miarę planowo, a do Krynicy dotarł zgodnie z rozkładem.
Dygresja: chętnie bym widział powrót grupy wagonowej pociągu ekspresowego Tatry
do Krynicy i to odłączanej w Chabówce! Przez pewien czas (w rozkładach 1975/76 i 1976/77) istniała taka właśnie grupa, która od Chabówki jechała linią 104 przez Limanową do Nowego Sącza, a następnie już kryniczanką do Krynicy. Oczywiście w chwili obecnej taki pociąg jechałby z Warszawy do Krynicy w granicach jedenastu godzin. Ale po wybudowaniu łącznicy płaszowskiej, rewitalizacji Kolei Transwersalnej do prędkości chociaż 60 km/h i skończenia prac na CMK moglibyśmy mieć coś takiego:
- Warszawa — Kraków Główny 2:30
- Kraków Główny — Chabówka 1:50 (nie wiem jak to będzie, ale podobno przełożenie linii w związku ze zbiornikiem Świnna Poręba ma skrócić czas przejazdu o nawet piętnaście minut, do tego doliczam korzyść z wybudowania łącznicy płaszowskiej)
- Zmiana trakcji na stacji Chabówka 0:20 (spokojnie powinno się dać)
- Chabówka — Nowy Sącz 1:30 (jeśli udałoby się uzyskać prędkość średnią co najmniej 50 km/h; nie wiem, czy to możliwe, podobno
Tatry
w latach 70. robiły ten odcinek w dwie godziny) - Zmiana trakcji i kierunku na stacji Nowy Sącz 0:10 (kierunek nam sprzyja, a PKP Intercity nie mogłoby na siłę używać jednej lokomotywy do oblotu, bo i tak zmienia się trakcja)
- Nowy Sącz — Krynica 1:33 (czas obecnie uzyskiwany przez TLK
Poprad
)
W sumie mamy 7:53, czyli urwaliśmy trzy godziny z czasu przejazdu. Nadal sporo i pewnie grupa Krynicka musiała by być mieć dwa składy w obiegu. Ale jakbyśmy mieli wagony panoramiczne takie jak SBB, to mogłoby chwycić — są to jedne z ładniejszych linii w Polsce. Przy okazji obsługujemy bardzo dużo miejscowości turystycznych (a stacja w Kasinie Wielkiej jest tuż pod stokiem narciarskim).
Wszystko to jest niestety tylko marzeniami. Bo nawet jeśli udałoby się zrewitalizować linię 104 to i tak PKP Intercity nie byłoby raczej zainteresowane, nie z ich niechęcią do trakcji spalinowej. (Świadomie pomijam plany budowy linii do Piekiełka, która prawdopodobnie mogła by skrócić ten czas jeszcze bardziej.) Koniec dygresji.
Krynica Zdrój
Nie mogłoby się oczywiście obejść bez przejażdżki koleją linowo-terenową na Górę Parkową. Jest to najstarsza kolej tego typu w Polsce, zbudowana w 1937 roku (uruchomiona 8 grudnia). Trasa jest dwukrotnie krótsza (642 m) niż w przypadku Gubałówki (1298 m), jednak w przeciwieństwie do zakopiańskiej kolei ta zachowała swój pierwotny charakter. Zachowały się przedwojenne, modernistyczne budynki stacji dolnej i górnej (niestety na górnej zlikwidowano taras widokowy i kawiarnię na dachu). Wciąż kursują też pierwotne wagony wyprodukowane przez, jak głoszą mosiężne tabliczki wewnątrz: Zakłady Hutnicze Ludw. v. Roll \ Odlewnia Bern \ Szwajcaria
. W nazwie przedsiębiorstwa wymieniony jest Ludwik von Roll, ten sam, którego nazwiskiem został nazwany jeden z systemów kolei zębatych.
Jaworzyna Krynicka
Udało mi się tego samego dnia wjechać jeszcze koleją gondolową na Jaworzynę Krynicką. Tu podobnie jak dzień wcześniej na Gubałówce: wiele nie było widać.
TLK 33260/31262 Poprad
Do Warszawy wróciłem nocnym pociągiem TLK Poprad
, który wyruszając o 19.50 miał dojechać do Warszawy Wschodniej o 7.13 dnia następnego. Trasa przez Kraków, Kielce, Radom, Pilawę i Otwock ma długość 599 km, co wraz z czasem przejazdu jedenastu godzin i dwudziestu trzech minut daje prędkość handlową 52,62 km/h. Należy jednak pamiętać, że postój w Krakowie Płaszowie od 0.51 do 1.43 nie przyczynia się do dobrego czasu przejazdu pociągu. Niemniej rozkład w tę stronę jest i tak dużo sensowniejszy niż ten w przeciwnym kierunku — do Warszawy przyjeżdża się około siódmej rano, a nie w pół do pierwszej popołudniu, jak do Krynicy.
Poprad
dojechał do Warszawy z dziesięciominutowym opóźnieniem, lecz nie to było główną niedogodnością. Do wagonu (Bautzen 86, po modernizacji) ani konwojenta Warsu nie można było się w żaden sposób przyczepić. Problem stanowił współpasażer, z którym dzieliłem przedział. Gdyby nie fakt, że był to wagon sypialny, narzekałby pewnie całą podróż. Ze wszystkim miał problem, a w szczególności z tym, że konwojent zakwaterował nas zgodnie z przydzielonymi miejscami. To skandal! Przecież jest tyle wolnych miejsc, a on złośliwie wsadził nas do jednego przedziału!
Moim zdaniem, jeśli kupuje się bilet na przejazd w przedziale trzyosobowym nie można mieć pretensji o to, że nie ma się go całego dla siebie. Nawet wtedy gdy inne są puste. Nie wydaje mi się, żeby w hotelach gościom z rezerwacjami na standardowe pokoje przydzielano apartamenty tylko dla tego, że są wolne. Ale co ja tam wiem…
Tym wpisem kończę tę serię. W najbliższym czasie postaram się zrelacjonować kolejne wyprawy i wrócić do nieco zapomnianej, wielkiej serii o Szwecji.
Przyporządkowane kategorie: EP07 (14), PKP Intercity (23), EN57 (7), Kraków (7), Kraków Główny (7), EN77 (3), R Jaworzyna (3), PKL (4), Przewozy Regionalne (7), Góra Parkowa (2), Krynica (2), Krynica-Zdrój (3), Jaworzyna Krynicka (2), Stary Sącz (1), kolej linowo-terenowa (3), kolej gondolowa (2), TLK Poprad (1), Bautzen 86 (1)
Kossakiemdo Krakowa i
Tatramido Zakopanego