Menu

Turkol Podlasie 2019

Mrówką przez północno-wschodnią Polskę, 7–10 lutego 2019.
25
maja
2020
20.40

Łomża i Ostrów Mazowiecka

Na koniec Podlasia 2019 pozostały wycieczki do dwóch miast, do których od 1993 roku nie docierają pociągi pasażerskie — Łomży i Ostrowi Mazowieckiej.

19207 Kurpie

O godzinie 11.17 wyruszyliśmy z Ostrołęki pociągiem Kurpie do Łomży. Najpierw musieliśmy cofnąć się linią 36 do Śniadowa, gdzie po otrzymaniu rozkazu pisemnego skierowaliśmy się na linię 49 Śniadowo — Łomża.

Ze Śniadowa, będącego początkiem linii wyjechaliśmy o 11.39. Do stacji Łomża, położonej na kilometrze 16,822 dojechaliśmy o 12.32, co odpowiada średniej prędkości 19,04 km/h — tak, na całej długości linii obowiązuje obecnie prędkość maksymalna 20 km/h.

Łomża

Stacja w Łomży prezentuje się mizernie. Znajdują się tutaj trzy tory główne, z czego tylko dwa wyglądają na przejezdne, oraz trzy tory ładunkowe, z których, według danych ze strony semaforek.kolej.org.pl, także tylko dwa są czynne.

Niegdyś peron znajdował się przy torze numer trzy, w miejscu widocznym poniższym zdjęciu — tam, gdzie stoją ludzie. W roku 2016 został rozebrany.

Mimo oficjalnego braku peronów — załącznik do Regulaminu Sieci PKP PLK z wykazem peronów nie uwzględnia żadnego w Łomży — przy obu czynnych torach ustawiono nowe wskaźniki W4.

#Fot. 2403
Łomża.
#Fot. 2404
W związku z brakiem jakiejkolwiek tablicy z nazwą stacji, musieliśmy poradzić sobie inaczej: o lokalizacji informuje dodatek do słupka hektometrowego.
#Fot. 2405
Tu kiedyś był peron.
#Fot. 2406
Wyjazd w kierunku Śniadowa.

99206 Kurpie

W drogę powrotną do Ostrołęki wyruszyliśmy po jedenastu minutach, o 12.43. Po drodze zatrzymaliśmy się na kilka minut w Śniadowie, aby zrobić kilka zdjęć. W Ostrołęce zameldowaliśmy się o 13.52.

19209 Ostrovia

Po ośmiu minutach w Ostrołęce ruszyliśmy dalej. Tym razem jako pociąg 19209 Ostrovia do Ostrowi Mazowieckiej. Na linii numer 34 Ostrołęka — Małkinia obowiązuje prędkość 60 km/h. Niestety nasz pociąg nie dojechał do Małkini, ponieważ w związku z modernizacją linii numer 6, wiadukt nad tą linią został rozebrany, co odcięło dojazd do stacji Małkinia.

Ostrów Mazowieckia

Rozkład jazdy przewidywał tutaj trzynaście minut, od 14.37 do 14.50. Przyjechaliśmy minutę wcześniej, a wyjechaliśmy z dziewięciominutowym opóźnieniem, więc czasu na zwiedzanie stacji było ostatecznie 23 minuty.

#Fot. 2411
Ostrów Mazowiecka.

99208 Ostrovia

Po powrocie do Ostorłęki mieliśmy trochę dłuższy postój, podczas którego udało mi się zajrzeć do poczekalni na dworcu i wykorzystać kładkę nad torami do zrobienia zdjęcia z innej perspektywy.

#Fot. 2417
Poczekalnia.

15208/9 Narew

Ostatnim pociągiem w ramach projektu Podlasie 2019 był 15208/9 Narew do Grudziądza przez Tłuszcz, Nasielsk, Sierpc i Brodnicę.

Ze względu na fakt, iż od Nasielska i tak było już ciemno, a ja już jechałem trasą z Sierpca do Brodnicy z Turkolem, postanowiłem wysiąść w Nasielsku i wrócić do Warszawy Kolejami Mazowieckimi.

W drodze do Tłuszcza, na stacji Pasieki mieliśmy krzyżowanie z pociągiem KM z Tłuszcza do Ostrołęki, który obsługiwała jednostka EN57-038 babcia, która jest najstarszym obecnie kursującym egzemplarzem serii EN57 (rok produkcji 1963).

#Fot. 2421
Krzyżowanie w Pasiekach.

Do Nasielska dotarliśmy o 17.54, zgodnie z rozkładem jazdy. Mrówka pojechała dalej, a ja wsiadłem do pociągu 51654 linii RE90 relacji Działdowo — Warszawa Zachodnia peron 8.

Wpis jest częścią serii Turkol Podlasie 2019, zobacz również:
poprzedni wpis: Pociąg do Walił