Menu

Zima 2019

Kilka dni w Małopolsce: Zakopane, Kraków, Nowy Sącz i Krynica-Zdrój.
9
grudnia
2020
21.52

„Szynobus” EN71

Na czas budowy nowego mostu na Dunajcu Urząd Miasta Nowego Sącza uruchomił połączenie kolejowe pomiędzy przystankami Nowy Sącz Miasto i Nowy Sącz Chełmiec nazywając je „szynobusem”. Dziś zapraszam na przejazd w tej relacji.

Przystanek Nowy Sącz Miasto jest położony przy przejeździe w ciągu ulic Tadeusza Kościuszki, w odległości niecałych 500 metrów od rynku. Całkiem przypadkiem po drodze na dworzec złapałem Jelcza 120MM/2 z 1998 roku.

#Fot. 2789
Ratusz
#Fot. 2790
Jelcz 120MM/2 #387 z 1998 roku na tle Domu Rzemiosła w Nowym Sączu.
#Fot. 2791
Ulica Jagiellońska.

Nowy Sącz Miasto

#Fot. 2792
EN71-015 podczas postoju na przystanku Nowy Sącz Miasto. Z prawej strony kadru widoczny tył tarczy D1 formalnie zamykającej tor w kierunku stacji Nowy Sącz.
#Fot. 2793
Przystanek Nowy Sącz Miasto.

„Szynobus”

Wahadłowe połączenie pomiędzy przystankami Nowy Sącz Miasto i Nowy Sącz Chełmiec umożliwiało dogodne przekroczenie Dunajca. W dni robocze przewidziano 20 par pociągów, w soboty — sześć. W niedzielę niestety pociągi nie kursowały. Pierwsze i ostatnie kursy były przedłużone z i do głównej stacji w Nowym Sączu — stanowiły podsył składu do obsługi wahadła.

Urząd Miasta mocno uparł się na nazywanie połączenia szynobusem, nawet na rozkładzie jazdy umieszczano Rozkład jazdy szynobusu. Naturalnie jednostka serii EN71 w żaden sposób nie może zostać zakwalifikowana jako szynobus, ale zdaje się, że nazwa przyjęła się wśród mieszkańców.

Przewóz podróżnych był darmowy, a w rozkładzie jazdy PKP PLK pociągi kursowały z kategorią „Osobowy”, a nie jak inne Przewozów Regionalnych — „REGIO”.

Ze względu na przepisy o prowadzeniu ruchu pociągów i ogólną niechęć PKP PLK do kończenia biegu pociągów na przystankach osobowych, zastosowano tu bardzo ciekawe rozwiązanie: przy końcu peronu w kierunku stacji Nowy Sącz, postawiono na torze tarczę sygnału D1 „Stój”. Za przystankiem Nowy Sącz Chełmiec, w kierunku stacji Marcinkowice ustawiono drugą taką tarczę i w ten sposób pociąg kursujący pomiędzy tymi przystankami został „uwięziony” na tym szlaku i mógł jeździć tam i z powrotem.

Przy kursie zjazdowym zapewne tarcza była zdejmowana z toru i skład wracał do Nowego Sącza.

#Fot. 2795
Rozkład jazdy „szynobusu”.

Os 33912

Na przejechanie półtora kilometra pomiędzy przystankami Miasto i Chełmiec przewidziano w rozkładzie cztery minuty. Wyjechaliśmy dwie minuty po planie, o 11.12 i przyjechaliśmy z takim samym opóźnieniem — czas jazdy został zachowany.

Frekwencja była całkiem wysoka, w czteroczłonowej jednostce EN71-015 było zajęte około ¾ miejsc siedzących.

#Fot. 2798
Wnętrze EN71-015.
#Fot. 2799
Pasażerowie po opuszczeniu pociągu.
#Fot. 2800
EN71-015 na przystanku Nowy Sącz Chełmiec.

Jednostki kursujące na tej trasie doposażono w dodatkowe stopnie, ułatwiające wsiadanie z niskich peronów. O sprawie pisał między innymi Rynek Kolejowy: PR dokręciły stopnie do EN57. „Błyskawiczna reakcja”, jak widać zmiany wprowadzono również w jednostce EN71-015.

#Fot. 2801
Dodatkowe stopnie wejściowe zamontowane w EN71-015.
#Fot. 2802
Druga tarcza D1, do pary tej z przystanku Nowy Sącz Miasto.

Os 33659

W drogę powrotną ruszyliśmy o 11.31 (planowo 11.30), do Nowego Sącza Miasta dotarliśmy o 11.34, zgodnie z rozkładem jazdy.

Nad Dunajcem

Następnie udałem się na spacer wzdłuż Dunajca i uwieczniłem EN71-015 na moście podczas obsługi kolejnej pary pociągów.

#Fot. 2803
Nowy most na Dunajcu.
#Fot. 2805
Most kolejowy na Dunajcu.
#Fot. 2807
EN71-015 na moście na Dunajcu w drodze do Nowego Sącza Chełmca.
#Fot. 2809
EN71-015 w drodze powrotnej — do Nowego Sącza Miasta.

Na koniec jeszcze jedno ujęcie z rynku i ponowne spotkanie z ex-krakowskim Solarisem Urbino 12 #312.

#Fot. 2811
Rynek w Nowym Sączu.
#Fot. 2812
Solaris Urbino 12 #312.