Zima 2019
Kilka dni w Małopolsce: Zakopane, Kraków, Nowy Sącz i Krynica-Zdrój.2020
„Szynobus” EN71
Na czas budowy nowego mostu na Dunajcu Urząd Miasta Nowego Sącza uruchomił połączenie kolejowe pomiędzy przystankami Nowy Sącz Miasto i Nowy Sącz Chełmiec nazywając je „szynobusem”. Dziś zapraszam na przejazd w tej relacji.
Przystanek Nowy Sącz Miasto jest położony przy przejeździe w ciągu ulic Tadeusza Kościuszki, w odległości niecałych 500 metrów od rynku. Całkiem przypadkiem po drodze na dworzec złapałem Jelcza 120MM/2 z 1998 roku.
Nowy Sącz Miasto
„Szynobus”
Wahadłowe połączenie pomiędzy przystankami Nowy Sącz Miasto i Nowy Sącz Chełmiec umożliwiało dogodne przekroczenie Dunajca. W dni robocze przewidziano 20 par pociągów, w soboty — sześć. W niedzielę niestety pociągi nie kursowały. Pierwsze i ostatnie kursy były przedłużone z i do głównej stacji w Nowym Sączu — stanowiły podsył składu do obsługi wahadła.
Urząd Miasta mocno uparł się na nazywanie połączenia szynobusem, nawet na rozkładzie jazdy umieszczano Rozkład jazdy szynobusu
. Naturalnie jednostka serii EN71 w żaden sposób nie może zostać zakwalifikowana jako szynobus, ale zdaje się, że nazwa przyjęła się wśród mieszkańców.
Przewóz podróżnych był darmowy, a w rozkładzie jazdy PKP PLK pociągi kursowały z kategorią „Osobowy”, a nie jak inne Przewozów Regionalnych — „REGIO”.
Ze względu na przepisy o prowadzeniu ruchu pociągów i ogólną niechęć PKP PLK do kończenia biegu pociągów na przystankach osobowych, zastosowano tu bardzo ciekawe rozwiązanie: przy końcu peronu w kierunku stacji Nowy Sącz, postawiono na torze tarczę sygnału D1 „Stój”. Za przystankiem Nowy Sącz Chełmiec, w kierunku stacji Marcinkowice ustawiono drugą taką tarczę i w ten sposób pociąg kursujący pomiędzy tymi przystankami został „uwięziony” na tym szlaku i mógł jeździć tam i z powrotem.
Przy kursie zjazdowym zapewne tarcza była zdejmowana z toru i skład wracał do Nowego Sącza.
Os 33912
Na przejechanie półtora kilometra pomiędzy przystankami Miasto i Chełmiec przewidziano w rozkładzie cztery minuty. Wyjechaliśmy dwie minuty po planie, o 11.12 i przyjechaliśmy z takim samym opóźnieniem — czas jazdy został zachowany.
Frekwencja była całkiem wysoka, w czteroczłonowej jednostce EN71-015 było zajęte około ¾ miejsc siedzących.
Jednostki kursujące na tej trasie doposażono w dodatkowe stopnie, ułatwiające wsiadanie z niskich peronów. O sprawie pisał między innymi Rynek Kolejowy: PR dokręciły stopnie do EN57. „Błyskawiczna reakcja”, jak widać zmiany wprowadzono również w jednostce EN71-015.
Os 33659
W drogę powrotną ruszyliśmy o 11.31 (planowo 11.30), do Nowego Sącza Miasta dotarliśmy o 11.34, zgodnie z rozkładem jazdy.
Nad Dunajcem
Następnie udałem się na spacer wzdłuż Dunajca i uwieczniłem EN71-015 na moście podczas obsługi kolejnej pary pociągów.
Na koniec jeszcze jedno ujęcie z rynku i ponowne spotkanie z ex-krakowskim Solarisem Urbino 12 #312.
Przyporządkowane kategorie: Nowy Sącz (10), Solaris (8), Jelcz (3), Jelcz 120M (3), EN71 (6), Polregio (4), Koleje Małopolskie (2), Solaris Urbino 12 (2), Nowy Sącz Miasto (1), Nowy Sącz Chełmiec (1)