Menu

Turkol Podlasie 2019

Mrówką przez północno-wschodnią Polskę, 7–10 lutego 2019.
30
marca
2020
21.19

Tramwaje w Grudziądzu

Przy okazji wizyty w Grudziądzu udało mi się przejechać po całej używanej liniowo sieci tramwajowej w Grudziądzu. Obecnie kursuje tu tylko jedna linia, o numerze 2, która łączy osiedla Tarpno na północy miasta i Rządz na południu.

Kilka lat temu kursowała ponadto linia numer 1 na trasie Dworzec PKP — Tarpno. Linia do dworca jest cały czas utrzymywana ze względu na fakt, iż na jej końcu znajduje się jedyna zajezdnia tramwajowa w Grudziądzu.

Na czas zatrzymań lub remontów uruchamiana jest dodatkowo (lub zamiast linii 2) linia numer 3 w relacji Dworzec PKP — Rządz. W ten sposób wszystkie możliwe relacje w mieście mają określone stałe numery, chociaż na co dzień kursuje tylko jedna linia.

Ciekawym fragmentem sieci jest odcinek przebiegający przez stare miasto, a w szczególności skrajem rynku. Przed modernizacją odcinek ten był jednotorowy z mijanką na rynku — obecnie zastosowano splot torowy, aby wyeliminować konieczność utrzymywanie rozjazdów.

Tabor

Obecnie w Grudziądzu eksploatowane są wagony rodziny 805N (14 sztuk) oraz sprowadzone z Krefeld GT8 (9 sztuk). Sześć wagonów produkcji Konstalu zostało zmodernizowanych w 2010 roku przez ZNTK Mińsk Mazowiecki na typy 805Na-MM i 805Na-MMD. Pierwszy typ to wagony silnikowe z kabiną motorniczego, których wykonano cztery sztuki, a drugi — doczepy czynne, dwie sztuki.

Pętla Rządz

Przegląd sieci rozpocznijmy od krańca Rządz. Pętla nie posiada torów dodatkowych, a przystanki dla wysiadających i wsiadających zostały zlokalizowane przed pętlą.

#Fot. 2262
Düwag GT8 #87 z 1972 roku.
#Fot. 2263
Skład 805Na-MM #91 + 805Na-MMD #92.
#Fot. 2261
Bloki mieszkalne na osiedlu Rządz.
#Fot. 2264
Skład 805Na-MM #89 + 805Na-MMD #90.

Pętla Tarpno

Drugi wykorzystywany liniowo kraniec to pętla tramwajowo-autobusowa. Tramwaje objeżdżają ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a autobusy — przeciwnie. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe stało się takie rozmieszczenie przystanków, że przesiadki pomiędzy tymi dwoma środkami komunikacji odbywają się drzwi w drzwi, z jednego peronu.

#Fot. 2265
Pętla tramwajowo-autobusowa Tarpno.
#Fot. 2267
Düwag GT8 #83 z 1976 roku.
#Fot. 2269
Wnętrze wagonu GT8 #83.
#Fot. 2270
Rynek w Grudziądzu.

W następnej części relacji opiszę pierwszy dzień na pokładzie spalinowego zespołu trakcyjnego MR/MRD — przejazd do Ełku.

Liczba odsłon: 1217;
Przyporządkowane kategorie: 805Na (1), Grudziądz (3), GT8 (1), tramwaje (1)