Menu

Turkol Podlasie 2019

Mrówką przez północno-wschodnią Polskę, 7–10 lutego 2019.
9
maja
2020
16.10

Z Ełku do Białegostoku przez Olecko i Suwałki

Planem na drugi dzień był przejazd z Ełku do Białegostoku. Nie jechaliśmy jednak podstawową trasą przez Grajewo, tylko przez Olecko, Suwałki i Sokółkę, z której wykonaliśmy dodatkowy przejazd do Kuźnicy Białostockiej.

Odjazd z Ełku został zaplanowany na godzinę 7.13, natomiast ja pojawiłem się na dworcu dużo wcześniej, ponieważ dostałem informację, że wieczorem na stacji zaparkował gagarin ST44-360. Niestety, gdy dotarłem na dworzec, okazało się, że gagarin już się zmył — jako obiekty do sfotografowania zostały: SM42-606 i nasza mrówka, która już rozgrzewała się do odjazdu.

#Fot. 2310
SM42-606 na stacji w Ełku.
#Fot. 2311
Godzina 6.23, Ełk.
#Fot. 2313
EU07-040
#Fot. 2314
Godzina 7.05.

51201/0 Wigry

Pierwszym zatrzymaniem po wyjeździe z Ełku było Olecko, gdzie nasz pociąg musiał zmienić czoło, aby kontynuować jazdę w kierunku Suwałk. Cała operacja zajęła pięć minut — akurat tyle, aby zrobić kilka zdjęć i nie zmarznąć zbytnio.

#Fot. 2315
Olecko.

Suwałki

W Suwałkach zameldowaliśmy się 8.52, siedem minut po planie. Tutaj również konieczna była zmiana kierunku jazdy, rozkład przewidywał na to sześć minut, nam udało się w cztery — wyjechaliśmy o 8.56.

Warty odnotowania jest fakt, iż przy nastawni w Suwałkach znajduje się przejście piesze przez tory zabezpieczone klasycznymi rogatkami z firankami, obecnie bardzo rzadkimi.

#Fot. 2318
Przejście przez tory w Suwałkach zabezpieczone rogatką z napędem pędniowym.
#Fot. 2319
Augustów.

W Augustowie zatrzymaliśmy się na kolejne cztery minuty, ale tu był to już zwyczajny postój. Pasażerowie szybko rozbiegli się, aby wykonać zdjęcia i zaraz wszyscy byli z powrotem na pokładzie.

Sokółka

Do Sokółki przyjechaliśmy dwie minuty przed rozkładem jazdy, o 10.11. Przewidziano tu 40 minut postoju, więc było trochę czasu na rozejrzenie się po okolicy.

Co ciekawe, zostaliśmy przyjęci na peron trzeci, przy wejściu na który, na wskaźniku W4 została umieszczona tabliczka o treści: PRZEJŚCIE PIESZYCH SUROWO WZBRONIONE PERON WYŁĄCZONY Z EKSPLOATACJI. W Sokółce znajdują się trzy perony: pierwszy — jednokrawędziowy przy budynku dworca; drugi — wyspowy przy torach głównych i trzeci —jednokrawędziowy. Peron pierwszy również jest nieczynny, ponieważ przy nim przebiega szerokotorowa linia numer 57 z Kuźnicy Białostockiej do Geniuszy.

#Fot. 2322
W Sokółce nasz pociąg został przyjęty na tor przy peronie wyłączonym z eksploatacji.
#Fot. 2323
SA137-009 z pociągiem Regio 10413 z Białegostoku do Suwałk.

Dworzec jest w dość zaniedbany, ale znajduje się tu czynna poczekalnia i bar Niemen. Kasa biletowa jest nieczynna o 1 listopada 2016 roku.

#Fot. 2327
Poczekalnia na dworcu w Sokółce.
#Fot. 2335
ET25-002 i TEM2-080.

Kuźnica Białostocka

Z Sokółki wyruszyliśmy o 10.52, szesnaście kilometrów do Kuźnicy pokonaliśmy w piętnaście minut. Tutaj mieliśmy kwadrans do odjazdu z powrotem w kierunku Sokółki i Białegostoku.

#Fot. 2337
Wnętrze dworca w Kuźnicy Białostockiej.

Białystok

W peronach stacji Białystok zatrzymaliśmy się o 12.21, minutę po planie. Białostocki dworzec przechodzi obecnie remont. Obsługa podróżnych odbywa się w kontenerach ustawionych na placu przed budynkiem dworca.

#Fot. 2339
MRD 4215 + MR 4015 i EN57ALd-2213.
#Fot. 2344
Lokomotywa 754 028-9 uszkodzona w zdarzeniu na przejeździe kolejowo-drogowym w dniu 16 stycznia 2019.

Mimo, że osiągnęliśmy już docelową stację na tamten dzień, to nie był ostatni przejazd — przed nami był jeszcze kurs do Cisówki przez Bielsk Podlaski, Lewki i Hajnówkę. O tym jednak w następnej części relacji. ;)