Menu

Wycieczka przedświąteczna 2013

Warszawa — Bydgoszcz — Chojnice — Krzyż — Poznań — Toruń — Sierpc — Warszawa
26
grudnia
2013
13.30

Dzień z trakcją spalinową

Przejazd na trasie Bydgoszcz Główna — Czersk — Chojnice — Piła Główna — Krzyż — Poznań Główny odbyłem pięcioma pociągami. Wszystkie w trakcji spalinowej. Niestety bez składów wagonowych, ale tabor i tak był zróżnicowany. Od autobusów szynowych serii SA101, SA102 oraz SA108 do spalinowych zespołów trakcyjnych SA133 i MR/MRD.

Okolice dworca Bydgoszcz Główna

Pod koniec ubiegłego roku przywrócono kursowanie tramwajów pod dworzec kolejowy. Przy okazji uporządkowano teren przed dworcem i moim zdaniem całość wygląda dużo lepiej niż przedtem. No, pomijając sam budynek dworca, który jest raczej nieciekawy.

#Fot. 252
Pesa 122N #365.
#Fot. 254
Peron czwarty. Po lewej stronie widoczne zabudowania Pesy.

Arriva 55555

Pierwszy pociąg, którym jechałem tego dnia, z Bydgoszczy Głównej do Czerska przez Wierzchucin i Szlachtę. W Wierzchucinie skomunikowany z pociągiem do Grudziądza. W Szlachcie następuje zmiana czoła pociągu. Obsługa w postaci zespołu MR/MRD, czyli sprowadzone przez Arrivę duńskie zespoły (które, swoją drogą, w Danii zostały zastąpione opisywanymi przeze mnie gumowymi nosami). Jak dla mnie, są to najwygodniejsze pociągi w Polsce obsługujące połączenia regionalne.

#Fot. 255
Pociąg do Czerska gotowy do odjazdu (MRD 4255, prod. Scandia, 1984).
#Fot. 256
Pociąg Arrivy nr 59800 do Grudziądza (skład przechodzi z pociągu z Czerska) oczekuje przyjazdu pociągów z Bydgoszczy i Chojnic oraz, oczywiście, godziny odjazdu (wszystkie pociągi planowo).
#Fot. 257
Szlachta.
#Fot. 258
Zmiana kierunku.
#Fot. 259
Wnętrze MR/MRD.
#Fot. 260
Czersk. Tu przesiadka na pociąg do Chojnic.
#Fot. 261
Oświetlenie dworcowe.

REGIO 50775

Z Tczewa do Chojnic, przez Czersk właśnie, odjeżdżający 8 minut po przyjeździe pociągu AR 55555. Tego dnia kursował SA102-002 (w zasadzie: SA102-002 A + SA111-002 + SA102-002 B). Jest to trójczłonowa wersja SA101 — ZNTK Poznań w pierwszej połowie lat 90. XX w. wyprodukował w sumie sześć zespołów (trzy SA101 i trzy SA102). Planowano zbudować dużo więcej, jednak skończyło się na egzemplarzach prototypowych.

#Fot. 262
SA102-002 jako wspomniany pociąg do Chojnic.
#Fot. 263
Przewozy Regionalne zaczęły umieszczać tablice relacyjne również wewnątrz pojazdów.
#Fot. 264
Chojnice.

Chojnice

#Fot. 267
SA101-001 z Kościerzyny.
#Fot. 268
Chojnicki ratusz.

REGIO 58305

Relacja: Chojnie — Piła Główna. Tym razem wspomniana wcześniej seria SA101. Dokładniej: SA101-001 + SA121-001.

#Fot. 271
SA101-001 tym razem jako pociąg do Piły Głównej.

REGIO 88319

Piła Główna — Krzyż. SA108-005, również z ZNTK Poznań, nowsza konstrukcja — już z obniżoną podłogą. Nadal oparta na pojedynczych zestawach kołowych.

#Fot. 275
Krzyż. SA108-005 przyjechał z Piły z 5-minutowym opóźnieniem.

REGIO 87534

Kostrzyn nad Odrą — Krzyż — Poznań Główny. SA133 w trakcji podwójnej: SA133-007 i SA133-008. Na ten pociąg raczej za dużo, ale po przyjeździe do Poznania skład wraca jako REGIO 78533 i pewnie to tam przydaje się druga jednostka (odjazd z Poznania o 18.46).

#Fot. 276
SA133-008 i SA133-007 jako pociąg z Kostrzyna nad Odrą do Poznania (przez Krzyż, gdzie odjechał po zabraniu wszystkich podróżnych przesiadających się z Piły).
#Fot. 277
Nowy dworzec.

Tyle na dziś.