Na północ
Wi nøt trei a høliday in Sweden this yër? — Szwecja 20132015
Gällivare i Dundrets Naturreservat
Podczas mojego pobytu w Gällivare skorzystałem z pięknej pogody i wybrałem się na pieszą wycieczkę do rezerwatu przyrody położonego nieopodal Gällivare. Najwyższe tutejsze wzniesienie to Dundret (823 m n.p.m.), na którym znajduje się ośrodek narciarski. Przeszedłem niecałe piętnaście kilometrów, które zapewniły mi wspaniałe widoki. Myślę, że takie krótkie wprowadzenie jest wystarczające w tym przypadku i mogę przejść do zdjęć.
IORE
Przez Gällivare przebiega linia Malmbanan, na której prowadzony jest głównie ruch towarowy. Obsługuje ona kopalnie rudy żelaza w Kirunie i w Malmberget, przewożąc cenny surowiec do niezamarzającego portu w Narwiku (Norwegia) oraz do Luleå, gdzie znajduje się port i huta.
W 2012 roku przewozy rudy żelaza na tej linii stanowiły 44% (!) przewiezionej masy towarów w Szwecji (29,056 mln ton) i 21% pracy przewozowej (4 588 mln ton).
Przewozy te obsługuje LKAB Malmtrafik, spółka zależna LKAB — właściciela kopalń w Kirunie i w Malmberget. Obecnie każdy pociąg pociąg z rudą składa się z dwuczłonowej lokomotywy IORE oraz 68 wagonów, każdy o ładowności 100 ton. Masa brutto ładownego pociągu wynosi 8600 ton — są to najcięższe pociągi uruchamiane w Europie. Linia jest dostosowana do nacisku 30 ton na oś, a tabor wyposażony jest w sprzęgi samoczynne AAR (Janneya). Do 1969 roku korzystano tu ze standardowych w Europie do dziś sprzęgów śrubowych, które wraz z rosnącą masą pociągów stały się zbyt słabe. Wymieniono je na samoczynne sprzęgi SA3, używane przez koleje ZSRR (i nadal są na tamtych terenach). Jednak i one w końcu były niewystarczające dla Szwedów — wraz z dostawami nowych lokomotyw IORE po raz kolejny zmieniono sprzęgi, tym razem na AAR, używane przez koleje w Ameryce Północnej i Japonii.
W tabeli przedstawiono dane techniczne jednego członu lokomotywy IORE:
Producent | ADTranz / Bombardier |
Lata budowy | 2000–14 |
Zasilanie | 15 kV, 16 2/3 Hz |
Układ osi | Co'Co' |
Liczba i moc silników | 6x900 kW = 5 400 kW |
Maksymalna siła pociągowa | 600 kN |
Średnica kół | 1 250 mm |
Długość całkowita | 22 905 mm |
Szerokość pudła | 2 950 mm |
Wysokość (z opuszczonym odbierakiem) | 4 465 mm |
Masa służbowa | 180 t |
Prędkość maksymalna | 80 km/h |
Liczba zbudowanych lokomotyw | 34 |