Menu

Na północ

Wi nøt trei a høliday in Sweden this yër? — Szwecja 2013
24 września 2013 20.12

Zachód, północny zachód

Pierwsza część relacji z wyjazdu do Szwecji.

6 listopada 2013 17.12

Malmö C

Malmö centralstation — główna stacja w trzecim co do wielkości mieście w Szwecji. W ostatnim czasie poddana znaczącej przebudowie — w związku z wybudowaniem tunelu średnicowego powstała podziemna część stacji, która obsługuje pociągi przejeżdżające przez most nad cieśniną Sund (Öresundsbron).

Liczba odsłon: 1591; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Malmö (5), Rc6 (7), Statens Järnvägar (10), Szwecja (21), WL1 (2), X2 (3), X61 (2)
19 listopada 2013 22.04

Gumowe nosy — zespoły trakcyjne ET/X31K

Chciałbym szerzej opisać elektryczne zespoły trakcyjne serii ET/X31K, które wykorzystywane są do obsługi pociągów Øresund (Øresundståg) łączących Danię ze Szwecją poprzez most nad cieśniną Sund (duń. Øresundsbroen, szw. Öresundsbron). Same zespoły wyglądają bardzo oryginalnie, ale nie bez powodu…

Liczba odsłon: 2714; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Dania (3), ET (1), Øresundståg (3), Szwecja (21), X31K (1)
11 grudnia 2013 18.33

Kopenhaga, S-tog i Mała Syrenka

Stolica Królestwa Danii posiada system szybkiej kolei miejskiej — S-tog — który obecnie jest obsługiwany przez bardzo ciekawy pod względem technicznym tabor. Choć to nie on przyciąga turystów do tego ładnego miasta.

6 stycznia 2014 16.13

Malmö

Malmö zamieszkuje 280 tysięcy osób, co czyni to miasto trzecim co do wielkości w Szwecji. Prawa miejskie otrzymało w 1353 roku. Niegdyś jeździły tutaj tramwaje, jednak podobnie jak w większości szwedzkich miast zlikwidowano je.

Liczba odsłon: 1641; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Malmö (5), Solaris (8), Szwecja (21)
14 stycznia 2014 21.54

Do Göteborga na pokładzie X2000

Malmö i Göteborg dzieli 306 kilometrów. Podróż szybkim pociągiem Kolei Szwedzkich trwa trochę więcej niż dwie i pół godziny (w moim przypadku było to 2:43, bez żadnych opóźnień). Dystans dokładnie taki sam jak między Warszawą Wschodnią a Poznaniem Głównym, a EC Berlin-Warszawa-Express obecnie na tym odcinku ma również taki sam czas przejazdu — 2:43. Różnica taka, że SJ 2000 zatrzymuje się na siedmiu stacjach pośrednich, a nasz BWE na czterech (z czego dwie jeszcze w Warszawie).

Liczba odsłon: 3152; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Göteborg (6), Malmö (5), Rc3 (1), Statens Järnvägar (10), Szwecja (21), Västtrafik (2), X11 (2), X2 (3)
25 stycznia 2014 16.23

Göteborg C, X11 i X61

Nowe miasto, nowy dworzec. Pierwszy kontakt z Göteborgiem miałem na głównym dworcu kolejowym. Podobnie jak w przypadku Malmö również i teraz zacznę od opisu dworca. Przy okazji poruszę kolejny temat taborowy — tym razem będą to ezt serii X11 i X61 obsługujące pociągi regionalnego przewoźnika Västtrafik.

Liczba odsłon: 2094; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Coradia Nordic (1), Göteborg (6), Regina (1), Szwecja (21), Västtrafik (2), X1 (1), X11 (2), X14 (1), X60 (1), X61 (2)
30 stycznia 2014 21.04

Göteborg

Dziś krótko i zdjęciowo. Kilka widoczków z miasta na północy, po którym jeżdżą niebieskie tramwaje…

Liczba odsłon: 1441; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Göteborg (6), Szwecja (21)
5 lutego 2014 11.22

Göteborgs Spårvägar

W Göteborgu znajduje się największa sieć tramwajowa w Szwecji. Kursuje tu dwanaście linii, które mają łączną długość 190 kilometrów. Tabor tramwajowy stanowią cztery serie: M28 i M29 z przełomu lat 60. i 70. ubiegłego wieku, przegubowe M31 z członem z obniżoną podłogą oraz całkowicie niskopodłogowe, pięcioczłonowe M32.

Liczba odsłon: 2763; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Göteborg (6), Göteborgs Spårvägar (1), M28 (1), M29 (1), M31 (1), M32 (1), Szwecja (21)
8 lutego 2014 20.23

Keillers Park i Saltholmen

Po północnej stronie rzeki Göta (Göta älv) znajduje się Keillers Park. W centrum tego ponad trzydziestohektarowego parku położone jest wzgórze Ramberget o wysokości 87 metrów nad poziomem morza.

Liczba odsłon: 1640; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Göteborg (6), Keillers Park (1), Ramberget (1), Saltholmen (1), Szwecja (21)
8 sierpnia 2014 14.12

Sovvagn WL1

Pora wrócić do, nieco już zapomnianej, relacji ze Szwecji. Opiszę dziś wagon sypialny Kolei Szwedzkich typu WL1, którym podróż zapamiętam na długo. W moim rankingu najwygodniejszych wagonów znajduje się on obecnie na samym szczycie i sądzę, że długo tam pozostanie.

Liczba odsłon: 3519; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Statens Järnvägar (10), Szwecja (21), WL1 (2)
14 sierpnia 2014 09.28

Nocna podróż w głąb Szwecji

Pora opuścić południowe regiony Szwecji. Nocnym pociągiem udałem się do Östersund, skąd dalej pojechałem koleją Inlandsbanan. Dzisiaj opiszę tylko podróż szwedzkim nocnym — stacja w Östersund i Inlandsbanan to tematy na oddzielne wpisy.

Liczba odsłon: 2551; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Göteborg (6), Östersund (3), Rc6 (7), Statens Järnvägar (10), Szwecja (21)
24 sierpnia 2014 18.15

Östersund C

W liczącym niecałe czterdzieści pięć tysięcy mieszkańców mieście Östersund w środkowej Szwecji byłem zaledwie godzinę. Stąd też nie miałem czasu na zwiedzanie czegokolwiek innego niż stacja Östersund C, która jest dość ważnym lokalnym węzłem kolejowym.

Liczba odsłon: 1820; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Östersund (3), Rc6 (7), Statens Järnvägar (10), Szwecja (21), X55 (2)
3 października 2014 19.21

Inlandsbanan i pizzaracer

Podróż Koleją Śródlądową (szw. Inlandsbanan) to jedna z najsłynniejszych kolejowych atrakcji Szwecji. Ponad tysiącdwustukilometrowa linia wiedzie środkiem Szwecji z Kristinehamn na południu do Gällivare na północy. Opiszę dziś przejazd na trasie Östersund C — Gällivare, który odbyłem na pokładzie wagonu motorowego serii Y1.

Liczba odsłon: 2054; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Gällivare (4), Hoting (1), Inlandsbanan (1), Östersund (3), Szwecja (21), Vajkijaur (1), Vilhelmina (1), Y1 (1)
16 lutego 2015 23.39

Gällivare i Dundrets Naturreservat

Wracamy do Szwecji. Dzień spędzony w Gällivare — wycieczka piesza po okolicy.

Liczba odsłon: 2402; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Gällivare (4), IORE (3), Norrtåg (1), X52 (2)
24 kwietnia 2016 16.06

Gällivare — Narwik

Powrót bo bardzo długiej przerwie. Będę próbował dokończyć szwedzką opowieść. Dziś podróż pociągiem z Gällivare do Narwiku.

Liczba odsłon: 2273; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Gällivare (4), IORE (3), Narwik (3), Norwegia (2), Rc6 (7), Statens Järnvägar (10), Szwecja (21)
18 lutego 2017 11.46

Narwik

Zapraszam na wycieczkę po Narwiku. Można powiedzieć, że to cel mojej wyprawy — północny kraniec europejskiej sieci kolejowej.

Liczba odsłon: 1911; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Fagernesfjellet (1), IORE (3), MTAB (1), Narwik (3), Norwegia (2), Rc6 (7), Statens Järnvägar (10)
20 lutego 2017 16.25

SJ Nattåg 10093 Narvik — Stockholm C

Pora wracać na południe. Do Sztokholmu zawiózł mnie nocny pociąg Kolei Szwedzkich, któremu na pokonanie 1470-kilometrowej trasy planowo potrzeba 20 godzin i 40 minut.

Liczba odsłon: 2155; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Gällivare (4), Kiruna (1), Narwik (3), Rc6 (7), Statens Järnvägar (10), Sztokholm (8), WL6 (1)
11 marca 2017 18.15

Stockholms Spårvägsmuseum

Muzeum Tramwajów w Sztokholmie zostało otwarte dla publiczności w 1944 roku, choć zbiory zaczęto zbierać już w 1900 roku — początkowo znajdowało się w siedzibie spółki tramwajowej i nie było ogólnodostępne.

Liczba odsłon: 1692; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Stockholms Spårvägsmuseum (1), Sztokholm (8), Szwecja (21)
1 kwietnia 2017 20.15

Sztokholmskie banany

Przegląd szynowego transportu publicznego w Sztokholmie: od tramwajów (Spårväg) i metra (Tunnelbanan) po koleje lokalne (Saltsjöbanan i Roslagsbanan).

Liczba odsłon: 1580; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Djurgårdslinjen (1), Roslagsbanan (1), Saltsjöbanan (1), Spårväg City (1), Stockholms tunnelbana (1), Sztokholm (8), Szwecja (21)
14 kwietnia 2017 22.56

Sztokholm

Spacer po starym mieście w Sztokholmie. Dziś bez dłuższych opisów — same zdjęcia.

Liczba odsłon: 1356; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Sztokholm (8), Szwecja (21)
13 maja 2017 23.09

Muzeum Morskie i Skansen

Dziś zapraszam na zwiedzanie kolejnych atrakcji Sztokholmu: zabytkowe statki, Muzeum Morskie oraz — oczywiście — Skansen.

Liczba odsłon: 2042; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Finngrundet (1), Sankt Erik (1), Sjöhistoriska museet (1), Skansen (1), Sztokholm (8), Szwecja (21)
17 czerwca 2017 14.34

Östra Södermanlands Järnväg i S/S Mariefred

14 sierpnia 2013 roku w planie było intermodalne kółeczko ze Sztokholmu: parowcem Mariefred do miejscowości o tej samej nazwie, dalej wąskotorową koleją muzealną do Läggesty i stamtąd już normalnotorowym pociągiem z powrotem do Sztokholmu

1 lipca 2017 23.27

Lennakatten

Kolejny dzień i kolejne atrakcje: muzealna kolej wąskotorowa Lennakatten kursująca na 32-kilometrowej linii z Uppsali do Faringe.

6 lipca 2017 19.45

Uppsala

Zamieszkała przez 140 tysięcy ludzi Uppsala jest czwartym największym miastem Szwecji. Jak na warunki Szwedzkie jest to duże miasto, patrząc z szerszej perspektywy — dość kameralne. Do tego ze sporą liczbą zabytków i w niedużej odległości od Sztokholmu.

Liczba odsłon: 1671; Liczba komentarzy: 0 Przyporządkowane kategorie: Szwecja (21), Uppsala (3), Uppsala C (3)
2 sierpnia 2017 19.25

Z Uppsali na południe

W tym odcinku pokonamy trasę Uppsala C — Stockholm C — Malmö C — Berlin Hbf — Warszawa Wschodnia. Tak, to już ostatnia część relacji ze Szwecji. Podróż trzema przesiadkami i dodatkowymi atrakcjami w postaci przeprawy promowej Trelleborg — Sassnitz i zwiedzania Berlina.