Na północ
Wi nøt trei a høliday in Sweden this yër? — Szwecja 20132013
Malmö C
Malmö centralstation — główna stacja w trzecim co do wielkości mieście w Szwecji. W ostatnim czasie poddana znaczącej przebudowie — w związku z wybudowaniem tunelu średnicowego powstała podziemna część stacji, która obsługuje pociągi przejeżdżające przez most nad cieśniną Sund (Öresundsbron).
Trochę o historii
Ogólnie rzecz biorąc, kolej żelazna pojawiła się w Szwecji dość późno. Pierwszą linię, na której wykorzystano trakcję parową, otworzono w roku 1856. (Pierwszy odcinek Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej uruchomiono w 1845.) Wtedy to uruchomiono kilka odcinków, w tym Malmö – Lund, jako część Magistrali Południowej (Södra stambanan).
Jednak pierwszy dworzec przetrwał tylko dziesięć lat. W grudniu 1866 wybuchł pożar i ze starego dworca pozostała tylko wieża zegarowa (obecnie w remoncie). Obecny budynek pochodzi z 1876.
W 2010 został otwarty Citytunneln i od tego czasu pociągi jadące z Kopenhagi wgłąb Szwecji nie muszą zmieniać kierunku w Malmö, tylko przejeżdżają tunelem, zatrzymują się w podziemnej części stacji i ruszają w dalszą drogę.
Nowy dworzec
Przeszklona hala nowego dworca łączy starą część z wyjściami na wszystkie perony (naziemne i podziemne). W środku znajdują się biletomaty narodowego przewoźnika (SJ), jak również operatora lokalnego transportu (Skånetrafiken), kasy biletowe (SJ Resebutik, które bardziej przypominają nasze COK PKP Intercity) oraz lokale usługowe.
W części podziemnej znajdują się dwa perony. Proste, betonowe ściany ożywione są projekcją przesuwającego się krajobrazu w formie, w jakiej jest widziany z okien pociągu. Pomysłowe i bardzo ładne.
Stary dworzec
W starej części znajdują się lokale gastronomiczne i kawiarnie. Znajduje się tu również poczekalnia ze stołami i krzesłami, gdzie można np. spożyć posiłki zakupione w punktach nie posiadających własnych ogródków
.
Od strony zachodniej (na zdjęciu powyżej) znajduje się postój taksówek, od południa — przystanki autobusów miejskich, a od północy parking.
Hala peronowa robi duże wrażenie. Może rozmiarami nie dorównuje tym spotykanym na niemieckich dworcach, jednak w przeciwieństwie to tamtych, wykonano ją prawie w całości z drewna. Pod halą mieszczą się cztery perony z sześcioma krawędziami przy nich. W sumie cała stacja ma więc sześć peronów i dziesięć krawędzi. W Szwecji oznacza się tylko tory (Spår), a peronom nie są przyporządkowywane żadne numery.
Ze stacji Malmö C odjeżdża wiele pociągów, od regionalnych do szybkich pociągów SJ 2000 (dawniej X2000) i nocnych. Szczególnie w tych nocnych widać, że niektóre z nadal kursujących wagonów mają już swoje lata. Jednak ich wnętrza są dobrze utrzymane i standardem nie odbiegają od pozostałych, nowszych konstrukcji.
Przyporządkowane kategorie: Malmö (5), X2 (3), Rc6 (7), X61 (2), WL1 (2), Statens Järnvägar (10), Szwecja (21)