Menu

Na północ

Wi nøt trei a høliday in Sweden this yër? — Szwecja 2013
6
listopada
2013
17.12

Malmö C

#Fot. 191
Widok od strony dworca autobusowego.

Malmö centralstation — główna stacja w trzecim co do wielkości mieście w Szwecji. W ostatnim czasie poddana znaczącej przebudowie — w związku z wybudowaniem tunelu średnicowego powstała podziemna część stacji, która obsługuje pociągi przejeżdżające przez most nad cieśniną Sund (Öresundsbron).

Trochę o historii

Ogólnie rzecz biorąc, kolej żelazna pojawiła się w Szwecji dość późno. Pierwszą linię, na której wykorzystano trakcję parową, otworzono w roku 1856. (Pierwszy odcinek Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej uruchomiono w 1845.) Wtedy to uruchomiono kilka odcinków, w tym Malmö – Lund, jako część Magistrali Południowej (Södra stambanan).

Jednak pierwszy dworzec przetrwał tylko dziesięć lat. W grudniu 1866 wybuchł pożar i ze starego dworca pozostała tylko wieża zegarowa (obecnie w remoncie). Obecny budynek pochodzi z 1876.

W 2010 został otwarty Citytunneln i od tego czasu pociągi jadące z Kopenhagi wgłąb Szwecji nie muszą zmieniać kierunku w Malmö, tylko przejeżdżają tunelem, zatrzymują się w podziemnej części stacji i ruszają w dalszą drogę.

#Fot. 193
Nowa część dworca.

Nowy dworzec

#Fot. 194
Wnętrze. Tablice odjazdów i przyjazdów.

Przeszklona hala nowego dworca łączy starą część z wyjściami na wszystkie perony (naziemne i podziemne). W środku znajdują się biletomaty narodowego przewoźnika (SJ), jak również operatora lokalnego transportu (Skånetrafiken), kasy biletowe (SJ Resebutik, które bardziej przypominają nasze COK PKP Intercity) oraz lokale usługowe.

W części podziemnej znajdują się dwa perony. Proste, betonowe ściany ożywione są projekcją przesuwającego się krajobrazu w formie, w jakiej jest widziany z okien pociągu. Pomysłowe i bardzo ładne.

#Fot. 195
Zejście na jeden z dwóch peronów podziemnych. (Widoczny zakaz wstępu z balonami.)
#Fot. 196
Peron podziemny.

Stary dworzec

W starej części znajdują się lokale gastronomiczne i kawiarnie. Znajduje się tu również poczekalnia ze stołami i krzesłami, gdzie można np. spożyć posiłki zakupione w punktach nie posiadających własnych ogródków.

Od strony zachodniej (na zdjęciu powyżej) znajduje się postój taksówek, od południa — przystanki autobusów miejskich, a od północy parking.

#Fot. 200
Lokale gastronomiczne, ze względu na późną porę — już pozamykane.
#Fot. 201
Starbucks, a jakże.
#Fot. 202
Hala peronowa.
#Fot. 203
Pojazd zaopatrzenia wagonów barowych.
#Fot. 204
W Szwecji bardzo często zdarzają się szklane izolatory, które u nas są naprawdę rzadkością.
#Fot. 205
Zespoły X61 Coradia Nordic.

Hala peronowa robi duże wrażenie. Może rozmiarami nie dorównuje tym spotykanym na niemieckich dworcach, jednak w przeciwieństwie to tamtych, wykonano ją prawie w całości z drewna. Pod halą mieszczą się cztery perony z sześcioma krawędziami przy nich. W sumie cała stacja ma więc sześć peronów i dziesięć krawędzi. W Szwecji oznacza się tylko tory (Spår), a peronom nie są przyporządkowywane żadne numery.

Ze stacji Malmö C odjeżdża wiele pociągów, od regionalnych do szybkich pociągów SJ 2000 (dawniej X2000) i nocnych. Szczególnie w tych nocnych widać, że niektóre z nadal kursujących wagonów mają już swoje lata. Jednak ich wnętrza są dobrze utrzymane i standardem nie odbiegają od pozostałych, nowszych konstrukcji.

#Fot. 206
Wagon sypialny typu WL1 w składzie pociągu do Sztokholmu.
#Fot. 207
Szybki pociąg (Snabbtåg) serii X2.
#Fot. 208
Lokomotywa Rc6-1365 na czele nocnego pociągu do Sztokholmu.
#Fot. 209
Hala peronowa.
Liczba odsłon: 1066;
Przyporządkowane kategorie: Malmö (5), Rc6 (7), Statens Järnvägar (10), Szwecja (21), WL1 (2), X2 (3), X61 (2)