Menu

Zima 2019

Kilka dni w Małopolsce: Zakopane, Kraków, Nowy Sącz i Krynica-Zdrój.
21
października
2020
19.00

Zakopane 2019

Spacer po Zakopanem ze standardowym programem: z dworca do kolei linowo-terenowej na Gubałówkę, trochę widoczków, a potem powrót Rysami do Krakowa.

#Fot. 2604
Urząd Miasta Zakopane
#Fot. 2605
Solaris Urbino 8,9 LE
#Fot. 2607
Giewont

KL-T Gubałówka

#Fot. 2608
Stacja dolna kolei linowo-terenowej na Gubałówkę.
#Fot. 2610
Wagon numer 2.
#Fot. 2611
Stacja górna.
#Fot. 2614
Po prawej Kasprowy Wierch, widoczne obserwatorium meteorologiczne i stacja górna kolei linowej.
#Fot. 2615
Wnętrze stacji górnej.
#Fot. 2617
Wnętrze stacji dolnej.
#Fot. 2618
Kościół Świętej Rodziny
#Fot. 2620
Ten sam widok na Giewont, kilka godzin później.

Popołudnie na dworcu w Zakopanem

Wróciłem na dworzec akurat w takim czasie, aby złapać odjazd pociągu Kolei Śląskich 34102 Ornak do Katowic. Obsługę stanowiła jednostka EN71AKŚ-101, która odjechała wypełniona po brzegi.

#Fot. 2621
EN71AKŚ-101 jako pociąg osobowy KŚ 34102 Ornak do Katowic.
#Fot. 2623
Dworzec w trakcie remontu.

Po odjeździe Ornaka w peronach stacji pozostał EN99-011, który oczekiwał na odjazd jako pociąg REGIO 30542 Rysy do Krakowa Płaszowa o 16.58.

Rysy były wtedy ostatnim pociągiem osobowym tego dnia jadącymi dalej niż do Nowego Targu. Poźniej odjeżdżały tylko dwa kursy Podhalańskiej Kolei Regionalnej do Nowego Targu oraz dwie nocne teelki: Podhalanin do Szczecina i Karpaty do Gdyni.

W mojej podróży do Krakowa Głównego musiałem się przesiąść, ponieważ ze względu na trwające prace modernizacyjne i ograniczoną przepustowość odcinka Kraków Płaszów — Kraków Główny, Rysy kursowały tylko do Płaszowa, gdzie trzeba było złapać inny pociąg lub ewentualnie przesiąść się na tramwaj.

Rozkład przewidywał przyjazd do Krakowa Płaszowa o godzinie 20.32, po 3 godzinach i 34 minutach od wyjazdu z Zakopanego, co przy odległości 144 kilometrów daje średnią prędkość handlową nieco ponad 40 km/h. W tym czasie pociąg dwukrotnie zmienia czoło, w Rabce-Zdroju i w Suchej Beskidzkiej. W obu przypadkach na tę operację przewidziano siedem minut.

#Fot. 2624
EN99-001
#Fot. 2625
EN99-001
#Fot. 2628
EN99-001 podczas dłuższego postoju w Rabce-Zdroju wymuszonego zmianą czoła.
#Fot. 2630
Analogiczna sytuacja, tym razem w Suchej Beskidzkiej.

Większość podróży odbyliśmy zgodnie z rozkładem, tylko na koniec musieliśmy odstać kilka minut przed semaforem wjazdowym do Płaszowa, co poskutkowało siedmiominutowym opóźnieniem.

Kraków Płaszów

Ostatni odcinek zaplanowałem przejechać pociągiem REGIO 34804 Karolinka, którego pełna relacja to Rzeszów Główny — Wodzisław Śląski. Prawie 300 kilometrów, na których pokonanie potrzeba ponad 6 godzin (wyjazd przed osiemnastą, przyjazd po północy).

Co więcej, na obsługę tej bardzo długiej trasy Małopolski Zakład PR przydzielił jednostkę serii EN71 i to o niskim numerze: EN71-002.

#Fot. 2632
Kraków Płaszów
#Fot. 2633
EN71-002 (Pafawag, 1976) jako pociąg R 34804 Karolinka z Rzeszowa Głównego do Wodzisławia Śląskiego podczas postoju w Krakowie Głównym.
#Fot. 2634
EP07-1065
#Fot. 2635
EN63A-004A