Na północ
Wi nøt trei a høliday in Sweden this yër? — Szwecja 20132017
Narwik
Zapraszam na wycieczkę po Narwiku. Można powiedzieć, że to cel mojej wyprawy — północny kraniec europejskiej sieci kolejowej.
Narwik uzyskał prawa miejsce w 1902 roku, tuż przed doprowadzeniem tutaj linii kolejowej ze Szwecji. Mieszka tutaj 18 tysięcy ludzi. Miasto położone jest 220 kilometrów na północ od koła podbiegunowego, co mimo wszystko nie znaczy, że do bieguna północnego jest blisko: pozostaje jeszcze 2407 kilometrów.
Nocny pociąg ze Sztokholmu przyjeżdża planowo o 13.24, a w drogę powrotną wyrusza o 12.40. Zatem obieg zakłada postój składu w Narwiku prawie przez całą dobę. Mimo wszystko to rozsądne rozwiązanie, bo zostawienie sobie czasu przejścia składu na poziomie 40 minut (tak jak u nas ostatnio układają rozkłady dla Zagórza na przykład) przy trasie o długości ponad 1500 kilometrów i trwającej ponad 20 godzin mogłoby skutkować dużymi opóźnieniami przy jakichkolwiek utrudnieniach na trasie.
Podobnie jak w wagonach sypialnych SJ, zamek w drzwiach do pokoju otwierała karta systemu VingCard. Kilka słów o tych kartach napisałem przy okazji opisu wagonów sypialnych WL1.
Fagernesfjellet
Z dość nieodległego od centrum punktu można wjechać koleją gondolową na wysokość 670 metrów nad poziomem morza i podziwiać piękną panoramę. Zimą funkcjonuje tutaj ośrodek narciarski.
Dzień drugi
Port morski
Przywożona do Narwiku koleją ruda żelaza jest przeładowywana w porcie na statki. Tutejszy port nie zamarza zimą, co spowodowane jest ciepłym Prądem Zatokowym — dzięki niemu klimat w Narwiku jest łagodniejszy, a port może być użytkowany przez cały rok.
Dworzec kolejowy
Ofertę na linii do Narwiku stanową dwie pary Kolei Szwedzkich. Pierwsza to wspomniany wcześniej pociąg nocny do Sztokholmu. Drugą parę stanowi pociąg InterCity do miasta Luleå leżącego na wybrzeżu Bałtyku.
Oferta ta utrzymuje się na stałym poziomie, choć godziny odjazdów trochę się przesuwają. O ile dobrze pamiętam, w 2013 pociąg nocny miał rozdzielony rozkład na okres letni (koniec lipca – połowa października) i pozostałą część roku (numery odpowiednio: 10093/10094 i 93/94). W rozkładzie na ten rok (2017) jest podobnie, lecz rozkłady te mają dość mocno przesunięte rozkłady. W ciągu roku pociąg 94 wyrusza ze Sztokholmu o 17.29 i dojeżdża do Narwiku o 12.31, a powrotny 93 odjeżdża o 15.15 (sądzę, że ten sam skład) i melduje się w stolicy Szwecji o 9.15. Letnia wersja później rozpoczyna podróż — odjazd o 20.06 i później dociera na miejsce — o 16.15. Czas jazdy jest wydłużony o ponad godzinę. Powrót o 12.48 i dojazd do Sztokholmu tak samo jak zimą, o 9.15. Tutaj czas się wydłuża o prawie dwie i pół godziny! Niestety nie mam pomysłu skąd aż taka duża różnica.


Przyporządkowane kategorie: Rc6 (7), Statens Järnvägar (10), IORE (3), Norwegia (2), Narwik (3), Fagernesfjellet (1), MTAB (1)