Menu

Na północ

Wi nøt trei a høliday in Sweden this yër? — Szwecja 2013
20
lutego
2017
16.25

SJ Nattåg 10093 Narvik — Stockholm C

Pora wracać na południe. Do Sztokholmu zawiózł mnie nocny pociąg Kolei Szwedzkich, któremu na pokonanie 1470-kilometrowej trasy planowo potrzeba 20 godzin i 40 minut.

#Fot. 1784
Pociąg z rudą prowadzony przez IORE 101 Polcirkeln i IORE 109 Abisko pokonuje ostatnie kilometry swojej trasy.
#Fot. 1785
Podstawiony skład pociągu do Sztokholmu.

Wagon sypialny WL6

Wagony WL6, obok starszych WL1, są podstawowym typem wagonów sypialnych w Szwecji. W latach 1993–94 zakłady Kockums wyprodukowały 23 sztuki dla SJ. Wagony mają długość 26 400 mm — co jest wymiarem zgodnym ze standardem UIC-Z, ale ze względu na większą szwedzką skrajnię są szersze: 3 080 mm.

WL6 wyposażono w trzynaście przedziałów sypialnych, w każdym po trzy łóżka i umywalka. Na obu końcach wagonu znajdują się przedziały ustępowe, a na jednym dodatkowo także prysznicowy. Wagony przystosowano do kursowania z prędkością 160 km/h i zainstalowano klimatyzację. W związku z tym okna w przedziałach posiadają tylko uchylne lufciki. Na szczęście po stronie korytarza pozostawiono dwa wąskie okna otwierane klasycznie, co pozwala bez przeszkód podziwiać szwedzkie krajobrazy.

#Fot. 1787
Drzwi wejściowe do wagonu typu WL6. Widoczne żółte stopnie dla manewrowego.
#Fot. 1788
Korytarz
#Fot. 1789
Toaleta
#Fot. 1790
Przedział prysznicowy
#Fot. 1791
Przedział, węższy niż w WL1.

Wagon ma długość 26 400 mm, po odjęciu miejsca zajmowanego przez przedsionki i przedziały sanitarne pozostaje około 20 metrów. Na tej długości zaplanowano trzynaście przedziałów, co wymusiło ich mały rozmiar. Starsze wagony WL1 były krótsze (24 500 mm), ale miały o trzy przedziały mniej, więc były one przestronniejsze. Jednak większość współcześnie budowanych wagonów sypialnych ma właśnie po trzynaście przedziałów, więc można powiedzieć, że to obecnie standard.

W drogę

Punktualnie o 12.40 ruszyliśmy ze stacji w Narwiku z lokomotywą Rc6-1386 na czele. Skład był dokładnie tym samym, którym jechałem poprzedniego dnia z Gällivare, co jak wspominałem w poprzednim wpisie wynika z obiegu i rozkładu jazdy.

Pociąg liczył dziesięć wagonów, w kolejności za lokomotywą: wagon sypialny WL4 z numerem 9, WL1 (10), WL6 (11, 12), kuszetki BC4 (13–15), wagon drugiej klasy B2 (16) oraz BFS9 (60) i BF7 (61). Wagony o numerach 60 i 61 to grupa wagonowa do Luleå, reszta natomiast to część główna, która zmierzała do Sztokholmu.

WL4 to wagon sypialny de luxe, z jedenastoma przedziałami dwuosobowymi, każdy wyposażony w umywalkę, WC i prysznic; w sumie 22 miejsca. WL1 — standardowy wagon sypialny, 30 miejsc. WL6 — 39 miejsc. Kuszetki typu BC4, z dziewięcioma przedziałami po sześć leżanek — 54 miejsca. B2, bezprzedziałowy wagon drugiej klasy — 70 miejsc. BFS9 i BF7 — wagony drugiej klasy z przedziałem dla kierownika pociągu i przewozu przesyłek konduktorskich (BFS9 także z minibistro), odpowiednio 34 i 46 miejsc. Daje nam to w sumie podaż miejsc:

  • do Sztokholmu: 130 sypialnych, 162 do leżenia i 70 siedzących drugiej klasy;
  • do Luleå: 80 siedzących drugiej klasy.
#Fot. 1799
Prystanek Riksgränsen.
#Fot. 1800
Katterjåkk

Pogoda była raczej słoneczna, choć nad jeziorem Torneträsk na kilkanaście minut zrobiło się ciemno i zaczął padać intensywny deszcz, którego ściana widoczna jest na zdjęciu poniżej.

#Fot. 1804
Pojazdy dwudrogowe
#Fot. 1806
Podstacja trakcyjna na torach
#Fot. 1807
Krzyżowanie z pociągiem towarowym.
#Fot. 1808
Dworzec w Kirunie

W Kirunie piętnastominutowy postój na zmianę czoła.

#Fot. 1809
Na peronie w Kirunie. Skład liczył dziesięć wagonów.
#Fot. 1810
Rc6-1386 podczas oblotu.

Obowiązkowy punkt każdej wyprawy

Aby jednak nie tak pięknie, w Gällivare czekała nas przesiadka na autobus. Z informacji przekazanych przez kierownika pociągu wynikało, że pomiędzy Gällivare a Boden wykoleił się pociąg towarowy i linia jest nieprzejezdna. W Gällivare podstawiono kilka autokarów i taksówek, przesadzono wszystkich pasażerów i w dalszą drogę pojechaliśmy drogą numer 356.

Biorąc pod uwagę, że zamknięcie miało charakter losowy i że poprzedniego dnia trasa była jeszcze przejezdna, należy się kolejom SJ duże uznanie ze zorganizowanie komunikacji zastępczej, ponieważ w Boden (około 200 kilometrów dalej) czekał na nas już skład zastępczy, który złożony był z odpowiednich wagonów — sypialnych, kuszetek i z miejscami do siedzenia. Domyślam się, że być może poranny pociąg nie dojechał również do Narwiku i wykorzystano skład jadący poprzedniej nocy ze Sztokholmu. Niemniej, cała operacja została przeprowadzona wzorowo.

#Fot. 1811
Przesiadka do zastępczej komunikacji autobusowej w Gällivare.
#Fot. 1812
Autobusy zastępcze
#Fot. 1813
W drodze do Boden
#Fot. 1814
Boden

Autobusy dojechały do Boden około 21.00, a pociąg wyruszył w dalszą drogę o 21.15, 56 minut po planowym odjeździe.

#Fot. 1823
Wyświetlacz odjazdów i przyjazdów na stacji w Boden. W sekcji Information informacja o przewie w ruchu i numery telefonów, gdzie można uzyskać szczegóły.
#Fot. 1815
Dworzec Boden C
#Fot. 1816
Przejście podziemne
#Fot. 1819
Przedział w kuszetce Bc6

Bio- och bistrovagn S12

W grupie wagonów z Luleå, które dołączane są z Boden, znajdowały się — po jednej sztuce — wagony sypialne typów WL4 i WL6, kuszetka BC4 oraz wagon kinowo-restrauracyjny typu S12.

W latach 90. przebudowano na ten typ sześć wagonów. W centralnej części wagonu znajduje się kuchnia i bar. Na jednym końcu znajduje się część konsumpcyjna z sześcioma czteroosobowymi stolikami, a po drugiej stronie wagonu urządzona jest sala kinowa z osiemnastoma miejscami.

Wieczorem wagon restauracyjny był oblężony, natomiast rano było dość spokojnie i udało mi się nabyć zestaw śniadaniowy w postaci kawy, soku pomarańczowego i kanapki.

#Fot. 1820
Wagon restauracyjny
#Fot. 1822
U celu podróży: Stockholm C.

Do Sztokholmu dotarliśmy o 9.55, 35 minut po planie. Biorąc pod uwagę, że z Boden ruszyliśmy z prawie godzinnym opóźnieniem, nie było tak źle.

Liczba odsłon: 2153;
Przyporządkowane kategorie: Gällivare (4), Kiruna (1), Narwik (3), Rc6 (7), Statens Järnvägar (10), Sztokholm (8), WL6 (1)