Menu

Na północ

Wi nøt trei a høliday in Sweden this yër? — Szwecja 2013
18
lutego
2017
11.46

Narwik

Zapraszam na wycieczkę po Narwiku. Można powiedzieć, że to cel mojej wyprawy — północny kraniec europejskiej sieci kolejowej.

Narwik uzyskał prawa miejsce w 1902 roku, tuż przed doprowadzeniem tutaj linii kolejowej ze Szwecji. Mieszka tutaj 18 tysięcy ludzi. Miasto położone jest 220 kilometrów na północ od koła podbiegunowego, co mimo wszystko nie znaczy, że do bieguna północnego jest blisko: pozostaje jeszcze 2407 kilometrów.

#Fot. 1108
Gulbrandsons park
#Fot. 1115
Pomnik robotnika kolejowego, Rallar'n. Autorstwa Trygve Thorsena, odsłonięty w 1959 roku.
#Fot. 1112
Odstawiony skład pociągu nocnego Kolei Szwedzkich relacji Stockholm C — Narvik — Stockholm C.

Nocny pociąg ze Sztokholmu przyjeżdża planowo o 13.24, a w drogę powrotną wyrusza o 12.40. Zatem obieg zakłada postój składu w Narwiku prawie przez całą dobę. Mimo wszystko to rozsądne rozwiązanie, bo zostawienie sobie czasu przejścia składu na poziomie 40 minut (tak jak u nas ostatnio układają rozkłady dla Zagórza na przykład) przy trasie o długości ponad 1500 kilometrów i trwającej ponad 20 godzin mogłoby skutkować dużymi opóźnieniami przy jakichkolwiek utrudnieniach na trasie.

#Fot. 1116
Best Western Narvik

Podobnie jak w wagonach sypialnych SJ, zamek w drzwiach do pokoju otwierała karta systemu VingCard. Kilka słów o tych kartach napisałem przy okazji opisu wagonów sypialnych WL1.

#Fot. 1117
Karta-klucz do pokoju
#Fot. 1119
Ratusz
#Fot. 1121
Kolej gondolowa na Fagernesfjellet

Fagernesfjellet

Z dość nieodległego od centrum punktu można wjechać koleją gondolową na wysokość 670 metrów nad poziomem morza i podziwiać piękną panoramę. Zimą funkcjonuje tutaj ośrodek narciarski.

#Fot. 1123
Widok na miasto
#Fot. 1125
Nowa część portu
#Fot. 1127
Załadunek rudy żelaza
#Fot. 1130
Dystans do Warszawy zmniejszył się o ponad 400 kilometrów… jakim cudem — nie wiem.
#Fot. 1133
Godzina 21.05.
#Fot. 1135
Fagernesfjellet jeszcze w słońcu.
#Fot. 1136
Dzień polarny już się skończył, ale w nocy nadal dość jasno — godzina 0.50.

Dzień drugi

#Fot. 1137
Poranek

Port morski

Przywożona do Narwiku koleją ruda żelaza jest przeładowywana w porcie na statki. Tutejszy port nie zamarza zimą, co spowodowane jest ciepłym Prądem Zatokowym — dzięki niemu klimat w Narwiku jest łagodniejszy, a port może być użytkowany przez cały rok.

#Fot. 1141
Holowniki należące do LKAB — właściciela szwedzkich kopalń rudy żelaza.
#Fot. 1145
Dwuczłonowa lokomotywa IORE.
#Fot. 1150
Panorama Narwiku.
#Fot. 1151
Stacja i pociąg InterCity 95 do stacji Luleå C kolei SJ.

Dworzec kolejowy

Ofertę na linii do Narwiku stanową dwie pary Kolei Szwedzkich. Pierwsza to wspomniany wcześniej pociąg nocny do Sztokholmu. Drugą parę stanowi pociąg InterCity do miasta Luleå leżącego na wybrzeżu Bałtyku.

Oferta ta utrzymuje się na stałym poziomie, choć godziny odjazdów trochę się przesuwają. O ile dobrze pamiętam, w 2013 pociąg nocny miał rozdzielony rozkład na okres letni (koniec lipca – połowa października) i pozostałą część roku (numery odpowiednio: 10093/10094 i 93/94). W rozkładzie na ten rok (2017) jest podobnie, lecz rozkłady te mają dość mocno przesunięte rozkłady. W ciągu roku pociąg 94 wyrusza ze Sztokholmu o 17.29 i dojeżdża do Narwiku o 12.31, a powrotny 93 odjeżdża o 15.15 (sądzę, że ten sam skład) i melduje się w stolicy Szwecji o 9.15. Letnia wersja później rozpoczyna podróż — odjazd o 20.06 i później dociera na miejsce — o 16.15. Czas jazdy jest wydłużony o ponad godzinę. Powrót o 12.48 i dojazd do Sztokholmu tak samo jak zimą, o 9.15. Tutaj czas się wydłuża o prawie dwie i pół godziny! Niestety nie mam pomysłu skąd aż taka duża różnica.

#Fot. 1152
Dworzec kolejowy.
#Fot. 1153
Porównanie generacji lokomotyw MTAB: na górze — trójczłonowa, z wiązarowym napędem Dm3, na dole — współczesna IORE.
#Fot. 1154
Poczekalnia
#Fot. 1155
Skrytki bagażowe, bardzo podobne do tych stosowanych w Polsce.
#Fot. 1157
Pomnik upamiętniający otwarcie linii 14 lipca 1903 roku przez Oskara II, na którym król złożył swój podpis. Kamień pierwotnie znajdował się przy najbardziej wysuniętym na północ punkcie linii, trzy kilometry na wschód od Narwiku; w 1979 roku został przeniesiony na stację.
#Fot. 1156
Parowóz Bifrost. Układ osi 2'B, rok produkcji 1882.
Liczba odsłon: 1897;
Przyporządkowane kategorie: Fagernesfjellet (1), IORE (3), MTAB (1), Narwik (3), Norwegia (2), Rc6 (7), Statens Järnvägar (10)