Menu

Na północ

Wi nøt trei a høliday in Sweden this yër? — Szwecja 2013
11
marca
2017
18.15

Stockholms Spårvägsmuseum

Muzeum Tramwajów w Sztokholmie zostało otwarte dla publiczności w 1944 roku, choć zbiory zaczęto zbierać już w 1900 roku — początkowo znajdowało się w siedzibie spółki tramwajowej i nie było ogólnodostępne.

W 1944 zostało przeniesione w pobliże zajezdni tramwajowej przy Tulegatan, dwadzieścia lat później — do pomieszczeń na stacji metra Odenplan. Nowa siedziba była bardzo ciasna i uniemożliwiała pokazanie wszystkich eksponatów. W 1990 muzeum zostało przeniesione do wydzielonej części zajezdni autobusowej Söderdepån, która zapewniła lepsze warunki wystawiennicze. Spårvägsmuseet odwiedziłem w tej siedzibie, choć to nie koniec wędrówki muzeum: w 2019 ma zostać przeniesione do dzielnicy Hjorthagen.

#Fot. 1824
Wagon motorowy Djursholmsbanan numer 4 (Atlas, Mather & Platt, 1893)
#Fot. 1825
Wagony minimetra

Tramwaje

Szczegółowe dane techniczne prezentowanych tramwajów zamieściłem w tabelce po opisie ostatniego z nich.

A5 52

Wagon został w 1947 przebudowany w Hägglund z typu A1 i służył w AB Stockholms Spårvägar (Tramwaje Sztokholmskie S. A.) do 1964 roku, kiedy został przeniesiony to muzeum.

#Fot. 1832
Wagon A5 52

B29 559 Två-rum-och-kök

Wagon doczepny, przebudowany z typu B12. Nazywany dwoma pokojami z kuchnią, zapewne z powodu układu wnętrza: duży przedsionek z obniżoną podłogą w centralnej części wagonu oraz dwa przedziały pasażerskie na końcach.

#Fot. 1834
Przedsionek. Widoczne koło hamulca ręcznego oraz pomarańczowe pojemniki na wykorzystane bilety (szw. använda biljetter.

A25 410 Mustang

Przestawiciel serii wagonów Mustang. Więcej informacji o historii tramwajów zamieściłem we wpisie o tramwajach w Göteborgu. Ten egzemplarz został wyprodukowany w 1946 roku przez konsorcjum General Motors Nordiska AB i ASEA. Służył w Sztokholmie do 1967 roku, kiedy zlikwidowano sieć tramwajową w centurm miasta, między innymi z powodu przejścia na ruch prawostronny. W tym samym roku Mustang trafił do muzeum.

#Fot. 1837
Rysunki wagonu A25. Na rzucie wnętrza dobrze widoczne charakterystyczne przesunięcie siedzeń przy oknie względem tych od środka.

A29 170

Wersja rozwojowa typu A25.

A24B 42

Szybkobieżny, dwukierunkowy i dwustronny wagon zbudowany dla AB Stockholm-Södra Lindingön — lekkiej kolei obecnie włączonej w struktury Stockholms Lokaltrafik i funkcjonującej pod nazwą Lidingöbanan.

Wagony tego typu były wykorzystywane do roku 2013, kiedy to zamknięto linię na dwa lata w celu przeprowadzenia gruntownej modernizacji. Przy okazji wymieniono całkowicie tabor na tramwaje typu A36 produkcji zakładów CAF. Wagon z numerem 42 został skierowany do muzeum w 1996 roku.

Zestawienie danych technicznych:

Typ A5 B29 A25 A29 A24B
Producent Hägglund Råsunda GM/ASEA Hägglund ASEA
Lata budowy 1947 1954–56 1946 1954–55 1944–52
Szerokość toru (mm) 1435 1435 1435 1435 1435
Średnica kół 850 600 700 850 700
Układ osi Bo 2'2' Bo'Bo' Bo'Bo' Bo'Bo'
Długość (mm) 10760 13150 14200 15050 15150
Szerokość (mm) 2200 2330 2350 2400 2400
Wysokość (mm) 3800 3040 3560 3800 3750
Masa (t) 14,7 11,0 16,9 22,9 22,7
Liczba i moc silników (kW) 2 x 60 4 x 48 4 x 60 4 x 63
Miejsc siedzących 21 42 34 40 48
Miejsc stojących 46 38 70 50 38
Liczba zbudowanych egzemplarzy 10 10 70 10 30

Autobusy i trolejbusy

#Fot. 1844
Autobus Leyland, 1928
#Fot. 1845
Trolejbus AB Stockholms Spårvägar serii F1 z 1940. Podwozie firmy Scania-Vabis, karoseria Hägglunds i wyposażenie elektryczne ASEA.
#Fot. 1846
Wnętrze trolejbusu F1
#Fot. 1847
Autobus turystyczny z 1953 roku oraz sztokholmski trolejbus typu F3 z 1941.
#Fot. 1849
Wnętrze autobusu Essingecapitol (Scania-Vabis, 1961)
#Fot. 1850
Autobus podmiejski Volvo H80 (SJ Solna nr 876 / Storstockholms Lokaltrafik nr 6876)
#Fot. 1851
Autobus Scania-Vabis H65, 1966 (Busstrafiken Stockholm-Björknäs-Värmdö nr 62 / Stokholms Lokaltrafik nr 7062).

Kolej i metro

X7p 54

Wąskotorowy (891 mm) wagon motorowy dla kolei Stockholm-Roslagens Järnvägar (obecnie Roslagsbanan) zbudowany w 1949 roku. Przy długości 18,1 metra i masie 34 ton był wyposażony w cztery silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Tak wysoka moc pozwalała na ciągnięcie kilku wagonów doczepnych, również towarowych. W wagonie zamontowano 55 miejsc siedzących.

#Fot. 1859
Wnętrze

C2 2417

Wagon metra serii C2, dostarczony przez ASJ/ASEA w 1960 roku. Masa 30 ton, długość 17,6 metra, szerokość 2,8. 48 miejsc siedzących i 90 stojących. Metro w Sztokholmie nie ma układu miejsc typowego dla takich systemów (bokiem do kierunku jazdy), tylko kolejowy układ czwórek bo obu stronach (tak jak u nas w EN57) — podobno początkowo próbowano przeforsować typowy układ, ale nie przypadł on do gustu mieszkańcom.

#Fot. 1854
Czoło wagonu metra
#Fot. 1855
Czoło zespołu trakcyjnego X1 3020, po więcej szczegółów odsyłam do jednego z poprzednich wpisów.
#Fot. 1856
Pulpit X1
#Fot. 1857
Kasjer biletowy metra
#Fot. 1858
Przegląd krojów pisma stosowanych w sztokholmskiej komunikacji (Futura, SL-grotesk i SL-nova).
Liczba odsłon: 1689;
Przyporządkowane kategorie: Stockholms Spårvägsmuseum (1), Sztokholm (8), Szwecja (21)