Na północ
Wi nøt trei a høliday in Sweden this yër? — Szwecja 20132017
Stockholms Spårvägsmuseum
Muzeum Tramwajów w Sztokholmie zostało otwarte dla publiczności w 1944 roku, choć zbiory zaczęto zbierać już w 1900 roku — początkowo znajdowało się w siedzibie spółki tramwajowej i nie było ogólnodostępne.
W 1944 zostało przeniesione w pobliże zajezdni tramwajowej przy Tulegatan, dwadzieścia lat później — do pomieszczeń na stacji metra Odenplan. Nowa siedziba była bardzo ciasna i uniemożliwiała pokazanie wszystkich eksponatów. W 1990 muzeum zostało przeniesione do wydzielonej części zajezdni autobusowej Söderdepån, która zapewniła lepsze warunki wystawiennicze. Spårvägsmuseet odwiedziłem w tej siedzibie, choć to nie koniec wędrówki muzeum: w 2019 ma zostać przeniesione do dzielnicy Hjorthagen.
Tramwaje
Szczegółowe dane techniczne prezentowanych tramwajów zamieściłem w tabelce po opisie ostatniego z nich.
A5 52
Wagon został w 1947 przebudowany w Hägglund z typu A1 i służył w AB Stockholms Spårvägar (Tramwaje Sztokholmskie S. A.) do 1964 roku, kiedy został przeniesiony to muzeum.
B29 559 Två-rum-och-kök
Wagon doczepny, przebudowany z typu B12. Nazywany dwoma pokojami z kuchnią
, zapewne z powodu układu wnętrza: duży przedsionek z obniżoną podłogą w centralnej części wagonu oraz dwa przedziały pasażerskie na końcach.
A25 410 Mustang
Przestawiciel serii wagonów Mustang
. Więcej informacji o historii tramwajów zamieściłem we wpisie o tramwajach w Göteborgu. Ten egzemplarz został wyprodukowany w 1946 roku przez konsorcjum General Motors Nordiska AB i ASEA. Służył w Sztokholmie do 1967 roku, kiedy zlikwidowano sieć tramwajową w centurm miasta, między innymi z powodu przejścia na ruch prawostronny. W tym samym roku Mustang
trafił do muzeum.
A29 170
Wersja rozwojowa typu A25.
A24B 42
Szybkobieżny, dwukierunkowy i dwustronny wagon zbudowany dla AB Stockholm-Södra Lindingön — lekkiej kolei obecnie włączonej w struktury Stockholms Lokaltrafik i funkcjonującej pod nazwą Lidingöbanan.
Wagony tego typu były wykorzystywane do roku 2013, kiedy to zamknięto linię na dwa lata w celu przeprowadzenia gruntownej modernizacji. Przy okazji wymieniono całkowicie tabor na tramwaje typu A36 produkcji zakładów CAF. Wagon z numerem 42 został skierowany do muzeum w 1996 roku.
Zestawienie danych technicznych:
Typ | A5 | B29 | A25 | A29 | A24B |
---|---|---|---|---|---|
Producent | Hägglund | Råsunda | GM/ASEA | Hägglund | ASEA |
Lata budowy | 1947 | 1954–56 | 1946 | 1954–55 | 1944–52 |
Szerokość toru (mm) | 1435 | 1435 | 1435 | 1435 | 1435 |
Średnica kół | 850 | 600 | 700 | 850 | 700 |
Układ osi | Bo | 2'2' | Bo'Bo' | Bo'Bo' | Bo'Bo' |
Długość (mm) | 10760 | 13150 | 14200 | 15050 | 15150 |
Szerokość (mm) | 2200 | 2330 | 2350 | 2400 | 2400 |
Wysokość (mm) | 3800 | 3040 | 3560 | 3800 | 3750 |
Masa (t) | 14,7 | 11,0 | 16,9 | 22,9 | 22,7 |
Liczba i moc silników (kW) | 2 x 60 | — | 4 x 48 | 4 x 60 | 4 x 63 |
Miejsc siedzących | 21 | 42 | 34 | 40 | 48 |
Miejsc stojących | 46 | 38 | 70 | 50 | 38 |
Liczba zbudowanych egzemplarzy | 10 | 10 | 70 | 10 | 30 |
Autobusy i trolejbusy
Kolej i metro
X7p 54
Wąskotorowy (891 mm) wagon motorowy dla kolei Stockholm-Roslagens Järnvägar (obecnie Roslagsbanan) zbudowany w 1949 roku. Przy długości 18,1 metra i masie 34 ton był wyposażony w cztery silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Tak wysoka moc pozwalała na ciągnięcie kilku wagonów doczepnych, również towarowych. W wagonie zamontowano 55 miejsc siedzących.
C2 2417
Wagon metra serii C2, dostarczony przez ASJ/ASEA w 1960 roku. Masa 30 ton, długość 17,6 metra, szerokość 2,8. 48 miejsc siedzących i 90 stojących. Metro w Sztokholmie nie ma układu miejsc typowego dla takich systemów (bokiem do kierunku jazdy), tylko kolejowy układ czwórek bo obu stronach (tak jak u nas w EN57) — podobno początkowo próbowano przeforsować typowy układ, ale nie przypadł on do gustu mieszkańcom.
Przyporządkowane kategorie: Szwecja (21), Sztokholm (8), Stockholms Spårvägsmuseum (1)