Na północ
Wi nøt trei a høliday in Sweden this yër? — Szwecja 2013Zachód, północny zachód
Pierwsza część relacji z wyjazdu do Szwecji.
Malmö C
Malmö centralstation — główna stacja w trzecim co do wielkości mieście w Szwecji. W ostatnim czasie poddana znaczącej przebudowie — w związku z wybudowaniem tunelu średnicowego powstała podziemna część stacji, która obsługuje pociągi przejeżdżające przez most nad cieśniną Sund (Öresundsbron).
Gumowe nosy — zespoły trakcyjne ET/X31K
Chciałbym szerzej opisać elektryczne zespoły trakcyjne serii ET/X31K, które wykorzystywane są do obsługi pociągów Øresund (Øresundståg) łączących Danię ze Szwecją poprzez most nad cieśniną Sund (duń. Øresundsbroen, szw. Öresundsbron). Same zespoły wyglądają bardzo oryginalnie, ale nie bez powodu…
Kopenhaga, S-tog i Mała Syrenka
Stolica Królestwa Danii posiada system szybkiej kolei miejskiej — S-tog — który obecnie jest obsługiwany przez bardzo ciekawy pod względem technicznym tabor. Choć to nie on przyciąga turystów do tego ładnego miasta.
Malmö
Malmö zamieszkuje 280 tysięcy osób, co czyni to miasto trzecim co do wielkości w Szwecji. Prawa miejskie otrzymało w 1353 roku. Niegdyś jeździły tutaj tramwaje, jednak podobnie jak w większości szwedzkich miast zlikwidowano je.
Do Göteborga na pokładzie X2000
Malmö i Göteborg dzieli 306 kilometrów. Podróż szybkim pociągiem Kolei Szwedzkich trwa trochę więcej niż dwie i pół godziny (w moim przypadku było to 2:43, bez żadnych opóźnień). Dystans dokładnie taki sam jak między Warszawą Wschodnią a Poznaniem Głównym, a EC Berlin-Warszawa-Express obecnie na tym odcinku ma również taki sam czas przejazdu — 2:43. Różnica taka, że SJ 2000 zatrzymuje się na siedmiu stacjach pośrednich, a nasz BWE na czterech (z czego dwie jeszcze w Warszawie).
Göteborg C, X11 i X61
Nowe miasto, nowy dworzec. Pierwszy kontakt z Göteborgiem miałem na głównym dworcu kolejowym. Podobnie jak w przypadku Malmö również i teraz zacznę od opisu dworca. Przy okazji poruszę kolejny temat taborowy — tym razem będą to ezt serii X11 i X61 obsługujące pociągi regionalnego przewoźnika Västtrafik.
Göteborg
Dziś krótko i zdjęciowo. Kilka widoczków z miasta na północy, po którym jeżdżą niebieskie tramwaje…
Göteborgs Spårvägar
W Göteborgu znajduje się największa sieć tramwajowa w Szwecji. Kursuje tu dwanaście linii, które mają łączną długość 190 kilometrów. Tabor tramwajowy stanowią cztery serie: M28 i M29 z przełomu lat 60. i 70. ubiegłego wieku, przegubowe M31 z członem z obniżoną podłogą oraz całkowicie niskopodłogowe, pięcioczłonowe M32.
Keillers Park i Saltholmen
Po północnej stronie rzeki Göta (Göta älv) znajduje się Keillers Park. W centrum tego ponad trzydziestohektarowego parku położone jest wzgórze Ramberget o wysokości 87 metrów nad poziomem morza.
Sovvagn WL1
Pora wrócić do, nieco już zapomnianej, relacji ze Szwecji. Opiszę dziś wagon sypialny Kolei Szwedzkich typu WL1, którym podróż zapamiętam na długo. W moim rankingu najwygodniejszych wagonów znajduje się on obecnie na samym szczycie i sądzę, że długo tam pozostanie.
Nocna podróż w głąb Szwecji
Pora opuścić południowe regiony Szwecji. Nocnym pociągiem udałem się do Östersund, skąd dalej pojechałem koleją Inlandsbanan. Dzisiaj opiszę tylko podróż szwedzkim nocnym — stacja w Östersund i Inlandsbanan to tematy na oddzielne wpisy.
Östersund C
W liczącym niecałe czterdzieści pięć tysięcy mieszkańców mieście Östersund w środkowej Szwecji byłem zaledwie godzinę. Stąd też nie miałem czasu na zwiedzanie czegokolwiek innego niż stacja Östersund C, która jest dość ważnym lokalnym węzłem kolejowym.
Inlandsbanan i pizzaracer
Podróż Koleją Śródlądową (szw. Inlandsbanan) to jedna z najsłynniejszych kolejowych atrakcji Szwecji. Ponad tysiącdwustukilometrowa linia wiedzie środkiem Szwecji z Kristinehamn na południu do Gällivare na północy. Opiszę dziś przejazd na trasie Östersund C — Gällivare, który odbyłem na pokładzie wagonu motorowego serii Y1.
Gällivare i Dundrets Naturreservat
Wracamy do Szwecji. Dzień spędzony w Gällivare — wycieczka piesza po okolicy.
Gällivare — Narwik
Powrót bo bardzo długiej przerwie. Będę próbował dokończyć szwedzką opowieść. Dziś podróż pociągiem z Gällivare do Narwiku.
Narwik
Zapraszam na wycieczkę po Narwiku. Można powiedzieć, że to cel mojej wyprawy — północny kraniec europejskiej sieci kolejowej.
SJ Nattåg 10093 Narvik — Stockholm C
Pora wracać na południe. Do Sztokholmu zawiózł mnie nocny pociąg Kolei Szwedzkich, któremu na pokonanie 1470-kilometrowej trasy planowo potrzeba 20 godzin i 40 minut.
Stockholms Spårvägsmuseum
Muzeum Tramwajów w Sztokholmie zostało otwarte dla publiczności w 1944 roku, choć zbiory zaczęto zbierać już w 1900 roku — początkowo znajdowało się w siedzibie spółki tramwajowej i nie było ogólnodostępne.
Sztokholmskie banany
Przegląd szynowego transportu publicznego w Sztokholmie: od tramwajów (Spårväg) i metra (Tunnelbanan) po koleje lokalne (Saltsjöbanan i Roslagsbanan).
Sztokholm
Spacer po starym mieście w Sztokholmie. Dziś bez dłuższych opisów — same zdjęcia.
Muzeum Morskie i Skansen
Dziś zapraszam na zwiedzanie kolejnych atrakcji Sztokholmu: zabytkowe statki, Muzeum Morskie oraz — oczywiście — Skansen.
Östra Södermanlands Järnväg i S/S Mariefred
14 sierpnia 2013 roku w planie było intermodalne kółeczko ze Sztokholmu: parowcem Mariefred do miejscowości o tej samej nazwie, dalej wąskotorową koleją muzealną do Läggesty i stamtąd już normalnotorowym pociągiem z powrotem do Sztokholmu
Lennakatten
Kolejny dzień i kolejne atrakcje: muzealna kolej wąskotorowa Lennakatten kursująca na 32-kilometrowej linii z Uppsali do Faringe.
Uppsala
Zamieszkała przez 140 tysięcy ludzi Uppsala jest czwartym największym miastem Szwecji. Jak na warunki Szwedzkie jest to duże miasto, patrząc z szerszej perspektywy — dość kameralne. Do tego ze sporą liczbą zabytków i w niedużej odległości od Sztokholmu.
Z Uppsali na południe
W tym odcinku pokonamy trasę Uppsala C — Stockholm C — Malmö C — Berlin Hbf — Warszawa Wschodnia. Tak, to już ostatnia część relacji ze Szwecji. Podróż trzema przesiadkami i dodatkowymi atrakcjami w postaci przeprawy promowej Trelleborg — Sassnitz i zwiedzania Berlina.